Rozwój nauki o akustyce na przestrzeni dziejów
Powierzchnia do chodzenia na scenie była zwykle wykonana z drewna, a kamienne ściany odgrywały rolę w odbiciu i rozpraszaniu dźwięku. Gdy występowało wiele chórów, powierzchnię kamiennego parkietu (sceny dla chóru) posypywano słomą, aby zredukować odbicia dźwięku. Projektując audytorium (theatron), uwzględniano także kierunek i odległość rozprzestrzeniania się ludzkiej mowy. Aby osiągnąć nienaganną zrozumiałość i głośność, widzowie nie mogli znajdować się z boku i na tyłach teatru. W ten sposób powstało eliptyczne audytorium o kącie elewacji 25-30 stopni.
Kamienne krzesła theatronu rozpraszały dźwięki, zapobiegając tworzeniu się echa. Pod rzędami umieszczane były kamienne wazony, aby zapewnić wibracje dźwięku, poprawiając w ten sposób głośność i zrozumiałość. Efekt rozmieszczenia siedzeń jak schodów w starożytnych greckich teatrach został porównany z efektem przyciętych na wymiar materiałów dźwiękochłonnych użytych do izolacji w nowoczesnym studiu dźwiękowym lub laboratorium akustycznym. Rzędy siedzeń tłumią dźwięki poniżej 500 Hz, filtrując najczęstsze dźwięki, szmery widzów, szelest wiatru lub przewracanie kartek. Zdaniem ekspertów ta granica częstotliwości jest idealna do odfiltrowywania szumów. Dźwięk był słyszalny nawet z odległości 60 metrów!
-
Kolorowy dyfuzor studyjny 140x70x8cm1 087 zł – 1 203 zł bez podatku
-
Panel sufitowy (podwieszany panel)326 zł – 365 zł bez podatku
W XVI wieku powstały pierwsze wnętrza kościołów, katedry przeznaczone do celów muzycznych. Jedna z takich słynnych katedr to Thomaskirche w Lipsku, w której Johann Sebastian Bach wykonał wiele swoich utworów. Dla kompozytora było bardzo ważne wyrafinowane i optymalne brzmienie.
W XVII wieku budownictwo teatralne rozkwitło ponownie. Plany budynków były podobne do tych z teatrów grecko-rzymskich, z wyjątkiem tego, że rzędy na widowni ustawiono jeden nad drugim i zbudowano pełną konstrukcję dachu. Powstawało bardzo dużo teatrów, oper i sal koncertowych.
Czy Galilei był specjalistą od akustyki?
Galileo jako pierwszy napisał o akustyce. Jego praca na temat akustyki, opublikowana w XVII wieku, wspomina o pochodnych geometrycznych, odchylaniu dźwięku, planach kontroli dźwięku, a także zajmuje się echem i pogłosem. Mniej więcej w tym czasie określana została również przybliżona prędkość rozprzestrzeniania się dźwięku. Większość teatrów i sal koncertowych powstała w XVIII-XIX wieku.
Obecnie sale pod wieloma względami różnią się od wcześniejszych. Często ze względów finansowych próbują budować hale wielofunkcyjne. Istnieje niezliczona ilość przypadków, w których w dobrze zaprojektowanych pod względem e architektonicznym, funkcjonalnym i finansowym pomieszczeniach ze złą akustyką próbują naprawić tę sytuację za pomocą dźwięku elektronicznego, co nie zawsze jest rozwiązaniem problemu.
Cechą charakterystyczną rozchodzenia się dźwięku na zewnątrz jest to, że rozprzestrzenianie się dźwięku fizycznego nie jest utrudnione przez żadną pochłaniającą lub odbijającą powierzchnię.
W praktyce nie spełnia się to, np.
- Odbijająca właściwość powierzchni ziemi
oraz ze względu na pochłanianie dźwięku przez powietrze.
Zależność między poziomem mocy akustycznej źródła dźwięku a poziomem ciśnienia akustycznego pomieszczenia zależy od stanu pomieszczenia:
- temperatura,
- wilgotność
- wiatr.
W warstwach powietrza o różnych temperaturach dźwięk rozchodzi się z różnymi prędkościami. Na styku dwóch mediów o różnych temperaturach zawsze załamują się w kierunku chłodniejszego powietrza.
W letnie dni, ze względu na ciepło wydzielane przez tłum, dźwięk pochyla się w kierunku wyższych warstw zimnego powietrza. W powietrzu prędkość rozchodzenia się dźwięku rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Zwykle występujące ciśnienie i wilgotność nie mają wpływu na prędkość rozchodzenia się dźwięku.
W przypadku powierzchni wewnętrznych możemy wyróżnić dwa rodzaje przestrzeni dźwiękowych:
-
Panele szerokopasmowe akustyczne – różne rozmiary203 zł – 808 zł bez podatku
-
Kolumnowy dyfuzor akustyczny-rezonator 120x60x10cm849 zł – 1 369 zł bez podatku
- dyfuzyjną (rozproszoną)
- i bezpośrednią przestrzeń dźwięku.
Kiedy w pomieszczeniu włączymy źródło dźwięku, najpierw tworzy ono bezpośrednią przestrzeń dźwiękową, a następnie odbija się od ścian, tworząc odbitą przestrzeń dźwiękową. Wpływowi tych dwóch przestrzeni na siebie zawdzięczamy powstające w nas uczucia przestrzeni i kierunku oraz odległości.
W niewłaściwie wentylowanym pomieszczeniu temperatura wzrasta i kilka ważnych odbić od sufitu może zniknąć z powodu odchylenia fal dźwiękowych. Jeśli temperatura zmienia się w przeciwnym kierunku, wtedy słuchacze otrzymują mniej bezpośredniej energii dźwiękowej z powodu odchylonych do góry promieni dźwiękowych. Z tego powodu rzędy siedzeń powinny być ustawione do góry. Dźwięk rozchodzi się między dwoma punktami po najkrótszej drodze, czyli po linii prostej.
Innym ważnym zjawiskiem dźwiękowym we wnętrzach jest odbicie. Kiedy fala dźwiękowa uderza w ścianę, jej energia jest dzielona na trzy części. Pierwsza część jest odbijana, druga wchodzi w ścianę, gdzie część jest pochłaniana i zamieniana na ciepło. Trzecia część wychodzi ze ściany i idzie dalej. Przed wyjściem niewielka część jest odbijana i ponownie absorbowana.
Projektując wnętrza budynku, należy kierować się nie tylko wytycznymi architektonicznymi, ale także akustycznymi, aby powstał odpowiedni obiekt. Powłoka powierzchni jest również niezwykle ważna ze względu na odbicie pochłaniania dźwięku.
-
Panele absorpcyjne z dyfuzorem – Dwa w jednym288 zł – 902 zł bez podatku
-
Panele ścienne 3D – Jeśli ważny jest wygląd262 zł – 306 zł bez podatku
Na przykład:
- Styropian
- lub niektóre pianki są bardzo słabymi materiałami dźwiękochłonnymi, ponieważ bieguny w ich wewnętrznej strukturze są nieprzepuszczalne, przez co nie powstaje właściwy przepływ. Twardsze, sprężynujące konstrukcje drewniane są idealnym rozwiązaniem do pochłaniania dźwięku. Odpowiednie wyposażenie jest absolutnie niezbędne do pochłaniania głębokich dźwięków (poniżej 200-300 Hz) w celu zrównoważenia pełnego zakresu dźwięków w pomieszczeniu.
Cytując włoskiego humanistę Leona Battistę Albertiego, Perfect Acoustics zawsze dąży do osiągnięcia doskonałego dźwięku za pomocą swoich produktów.
„Doskonałość to doskonała harmonia wszystkich szczegółów, kiedy niczego nie można ani dodać, ani odjąć bez uszkodzenia całości”.
IA