Akustyka pomieszczeń

Najbardziej znanym partyzantem świata jest Che Guevara. Wielu osobom znany jest jego charakterystyczny portret i czapka z czerwoną gwiazdą. U nas w Europie określenie partyzant jest znane dzięki opowieściom o chwalebnych czynach bohaterskich partyzantów radzieckich.

Akustyka pomieszczeń
Akustyka pomieszczeń

Naprawdę nie wiem, jak blisko Che Guevara zbliżył się do tłumienia akustycznego pomieszczenia – lub muzyki – podczas swojego życia, ale muszę przyznać, że po prostu przerobiłem powyższe zdjęcie w Photoshopie. Dokładną definicję słowa guerrilla możemy znaleźć również w Internecie, ale obecnie używamy tego słowa również w odniesieniu do innego zjawiska.

Tak jak ogrodnicy-partyzanci, którzy pod osłoną ciemności wypełniają miasta dżunglą kwiatów i roślin, stosując własne, uproszczone metody, możemy zastosować tę metodę również do wyeliminowania problemów akustycznych naszych pomieszczeń. Oczywiście nie mam na myśli tego, że powinniśmy sadzić dużo kwiatów w pokojach czy studiach.

Te osoby, którey nie wiedzą, kiedy potrzebują wytłumienia akustycznego, co to jest i co zapewnia to rozwiązanie, mogą przeczytać o tym poniżej:

Do akustyki pomieszczeń możemy podejść od strony teoretycznej i praktycznej.

W celu osiągnięcia dobrego wyniku, potrzebujemy ich obu, ale nie wykluczają się one wzajemnie. Guerrilla Acoustics preferuje podejście praktyczne, ale w tym artykule możemy przeczytać również o kwestiach teoretycznych.

Co koniecznie trzeba wiedzieć o teorii

room acoustics

Do problemu akustyki możemy podejść praktycznie z dwóch stron:

Są dźwięki o niskiej częstotliwości i dźwięki o średniej / wysokiej częstotliwości. W małych pomieszczeniach dźwięki poniżej 300 Hz są uważane za niskie częstotliwości, w takich przypadkach fale stojące powodują problem. Uważamy dźwięki powyżej 300 Hz za średnie / wysokie częstotliwości, w takich przypadkach odbicia są problemem. W zasadzie można powiedzieć, że w małym pomieszczeniu słychać dźwięk powyżej 300 Hz, a w większym pomieszczenie niższe dźwięki.

Średnie / wysokie częstotliwości możemy uznać za energie rozchodzące się promieniście, tak jak światło, które odbija się od powierzchni bez jej penetracji. W przypadku niskich częstotliwości bardziej odpowiednie jest podejście falowe.

We can approach the room acoustics

  1. Postać

prędkość cząstek i ciśnienie akustyczne

ciśnienie akustyczne

Prędkość cząstek

wielkość pomieszczenia

Dźwięk to w rzeczywistości ruch cząstek powietrza, który powoduje ucisk na błonę bębenkową.

Kiedy dźwięk się rozchodzi, cząsteczki poruszają się swobodnie w powietrzu w postaci tzw. fal podłużnych. Kiedy fala dźwiękowa uderza w twardą nieprzeniknioną akustycznie powierzchnię (ścianę), cząsteczki kurczą się, zwalniają i zatrzymują, przekazując swoją energię ścianie.

Powierzchnia zostaje do pewnego stopnia zdeformowana, a gdy odzyskuje swój pierwotny kształt, oddaje pozostałą energię cząstkom, a fala zaczyna ponownie poruszać się w przeciwnym kierunku, innymi słowy, zostaje odbita.

Cząsteczki w rzeczywistości nie poruszają się w kierunku rozprzestrzeniania się fali, tylko przejmują jej ruch (patrz animowany film). Kiedy uderzają w powierzchnię, wytwarzają nacisk na powierzchnię, a kondensacja cząstek zwiększa również ciśnienie powietrza.

Na rysunku 2 można zobaczyć, jak prędkość cząstek i wartość ciśnienia akustycznego zmienia się w zależności od wielkości pomieszczenia w dowolnym kierunku. Ze względu na fale stojące ciśnienie może być stałe nie tylko wzdłuż ścian, ale także na 1/2 i 1/4 powierzchni pomieszczenia w zależności od częstotliwości.

 

Dlaczego ważne jest, abyśmy wiedzieli?

Bo na tej podstawie możemy podzielić panele dźwiękochłonne na dwie grupy. Jedne z nich przekształcają energię kinetyczną cząstek w energię cieplną, czyli spowalniają je, drugie przekształcają ciśnienie w energię kinetyczną, a następnie w energię cieplną.

Dlatego panel tłumiący działający na zasadzie spowolnienia jest całkowicie nieskuteczny, gdy cząstki nie poruszają się już lub poruszają się powoli (tj. wzdłuż ścian). A tłumiki, które przekształcają ciśnienie, są nieskuteczne, gdy ciśnienie akustyczne jest niewielkie lub nie ma go wcale (tj. daleko od ścian).


Wysokie / średnie częstotliwości możemy obrobić za pomocą pierwszych paneli tłumiących, które spowalniają prędkość, a niskimi częstotliwościami możemy skutecznie zająć się tylko za pomocą drugich paneli, które pochłaniają nacisk, jak dla narzędzi o dopuszczalnych rozmiarach.

Czym jest akustyka partyzancka?

Niestety akustyka jest nauką złożoną, wymagającą nie tylko szerokiej wiedzy z zakresu fizyki i matematyki, ale także obszernej wiedzy dotyczącej materiałów i jeszcze większego doświadczenia. To, co my, zwykli śmiertelnicy, możemy łatwo zdobyć, to doświadczenie.

Krótko mówiąc, oznacza to, co następuje:

Kiedy słuchamy muzyki (lub dźwięków) w naszym studio, nasz partner dokonuje zmian w studiu i obserwujemy, jak te zmiany wpływają na brzmienie. Jeśli czujemy, że muzyka stała się bardziej wyważona, szczegółowa, zrozumiała, to dana zmiana jest korzystna i warta utrzymania. Jeśli słyszymy coś przeciwnego, to jest to niepożądana zmiana, której należy unikać.

To pomieszczenie jest źle obsługiwane.

What is guerrilla ( room )acoustics
This is a room treated improperly.

Metody w pigułce

Wstępnie podsumowując, istnieje prosta metoda, dzięki której możemy w łatwy sposób modyfikować akustykę pomieszczenia:

  • Twój partner trzyma w dłoni dużą (i jeśli to możliwe grubą) poduszkę i przesuwa ją powoli po ścianie pokoju, głównie na wysokości uszu słuchacza oraz w rogach. Natychmiast usłyszysz zmianę.
  • Grube zasłony i dywany lub miękkie siedzenia i rozkładane fotele mogą tylko pogorszyć sytuację, ponieważ tłumisz przez nie tylko wysokie częstotliwości.
  • Możesz położyć poduszkę na biurku lub na stole mikserskim przed sobą, aby sprawdzić zniekształcenia spowodowane efektem filtra grzebieniowego.
  • Książki są wykonane z papieru, który jest wykonany z drewna. Ich ciężar właściwy wynosi 0,7-1,2 g / cm3, co jest dość znaczące, dlatego dobrze tłumią prędkość fal dźwiękowych o niskiej częstotliwości.
  • Dlatego można z nich zrobić coś na podobieństwo pułapki basowej. Warto je umieszczać głównie w rogach lub przed ścianą przednią i tylną. Warto pozostawić szczelinę powietrzną 10-20 cm między ścianą a panelami wygłuszającymi. Użyj metody partyzanckiej również do określenia optymalnego ustawienia.

Jeśli znajdziesz odpowiednią pozycję, zaznacz ją, aby móc tam umieścić odpowiedni element tłumiący lub pozostawić przemieszczony element.

Oczywiście tę metodę stosujemy głównie do poprawy akustyki istniejącego pomieszczenia i w tym przypadku możemy mówić tylko o kompromisach. Chcąc mieć pomieszczenie o doskonałej akustyce, musi to być pomieszczenie specjalnie zaprojektowane i zbudowane na potrzeby studia, a naukowe podejście jest przydatne nawet na etapie planowania.

Akustyka pomieszczeń

Uczucia

Ponieważ my partyzanci nie mamy poważnego sprzętu pomiarowego, musimy polegać głównie na naszych uszach. (Lub zadzwoń do Perfect Acoustic) Niestety nie jest to dobra rzecz, ponieważ nasz słuch jest wysoce subiektywny .

Nasz stan emocjonalny, zmęczenie i warunki akustyczne, których doświadczyliśmy przed badaniem, mają duży wpływ na nasz słuch. Ponadto nasz słuch łatwo dostosowuje się do okoliczności. Możesz to łatwo przetestować, jeśli np. zmniejszysz niską częstotliwość o 6 dB na korektorze swojego istniejącego urządzenia odtwarzającego, a następnie posłuchasz muzyki na tym ustawieniu przez chwilę, np. przez 10-20 minut.

Po 20 minutach nie poczujesz słabszego basu, ale jeśli przywrócisz EQ do 0dB, natychmiast poczujesz zmianę. Oczywiście możesz zrobić to samo z wysokimi częstotliwościami.

(Między innymi dlatego podczas miksowania warto posłuchać muzyki referencyjnej i zrobić co godzinę co najmniej 10- minutowy odpoczynek.) W celu wyeliminowania tego zjawiska warto zastosować metody, dzięki którym można wykluczyć kompensację – zdolność twojego mózgu.

 

This is a room treated improperly.
This is a room treated improperly.

Mikrofony w każdym przypadku obiektywnie i stale wykrywają częstotliwości.

Możesz wykonać każdy niezbędny pomiar za pomocą bezpłatnego oprogramowania Room EQ Wizard, w miarę możliwości potrzebny jest tylko mikrofon pomiarowy. Jeśli potrzebujesz programu do automatycznej korekty, który możesz znaleźć w internecie, to najpopularniejszy może być system IK Multimedia ARC-2. Darmowe rozwiązanie to MathAudio Room EQ VST / AU i wtyczka Foobar2000. Bezpłatne możesz go pobrać: http://mathaudio.com/

Spójrzmy na szczegóły

Pokój odsłuchowy w Twoim domowym studiu już teraz ułatwia Ci zadanie, ponieważ nie trzeba stwarzać odpowiedniego brzmienia w każdym miejscu w pomieszczeniu. Wystarczy uzyskać odpowiednie brzmienie w miejscu, w którym siedzisz podczas miksowania. Dzięki temu problem będzie rozwiązany.

tilt sound absorbing panel

W pierwszej kolejności sprawdź, czego się nauczyłeś o prawidłowym ustawieniu monitorów i zainstaluj je w tych miejscach, które są najbardziej optymalne.

Ma to zasadnicze znaczenie dla wysokiej jakości odsłuchu.

Chociaż opinie są różne, monitory należy oddzielić od otoczenia za pomocą jakiegoś rozwiązania pochłaniającego drgania. Umieść meble, dywany i zasłony w pomieszczeniu podzielonym symetrycznie po prawej i lewej stronie, jeśli to możliwe, aby zapobiec uszkodzeniu obrazu stereo. (Nie ma sensu rozwiązywać problemów z akustyką w pustym pomieszczeniu, jeśli zmieni wszystko po jego umeblowaniu.

Możesz do tego użyć również metody partyzanckiej.

Jeśli pokój ma twardą podłogę, jako pierwszy krok z pewnością bardzo przydatne jest położenie dywanu pod biurkiem i krzesłem. W międzyczasie trzymaj okna i drzwi zamknięte, ponieważ stwarzają one dodatkową przestrzeń w pomieszczeniu, wpływając w znaczny sposób na akustykę.

Jeśli twój pokój jest bardzo mały (2×2 lub mniejszy) i ma drzwi, które są rozmieszczone symetrycznie w stosunku do pokojem, można spróbować pozostawić je otwarte w miarę zwiększania się powierzchni pomieszczenia, co jest z pewnością korzystne, w celu uzyskania dobrej akustyki.

Jeśli chcesz osiągnąć lepsze rezultaty przy zamkniętych drzwiach, to wtedy i tylko wtedy musisz trzybać je zamknięte, kiedy podejmujesz ważne decyzje dotyczące miksowania. Ładny wygląd studia jest najmniej ważnym aspektem dla dobrego realizatora dźwięku.

Tłumienie odbić

 

acoustic reflexion

Ponieważ naszym celem jest słyszeć tylko fale dźwiękowe dochodzące z głośnika (zielone strzałki), pierwszym i najważniejszym elementem poprawy akustyki pomieszczenia jest zapobieganie wczesnym odbiciom i odbiciom (czerwone strzałki po lewej stronie).

W przypadku domowego studia można raczej rozważyć ich wytłumienie, ale i przez to możemy osiągnąć znakomite rezultaty. Na zdjęciu widać, że materiał tłumiący umieszczony w odpowiednim miejscu (żółty prostokąt na prawej ścianie) pochłania pośrednie fale dźwiękowe i nie odbijają się one w kierunku naszego ucha. (Przynajmniej nie w tym samym stopniu)

Odbicia pierwotne pochodzą nie tylko ze ścian bocznych, ale z każdej powierzchni.

Jeśli na przykład boczna ściana jest dalej niż sufit, wczesne echa dochodzą stamtąd wcześniej. Oczywiście muszą być one również wytłumione, ale ponieważ słyszenie kierunkowe jest lepsze w poziomie niż w pionie, dlatego najpierw tłumimy odbicia z prawej i lewej strony.

Wczesne odbicia dochodzą również z naszego biurka i miksera, ponieważ znajdują się one najbliżej nas i głośników. Możemy tego uniknąć tylko poprzez odpowiednie ustawienie urządzeń.

Pomiary akustyczne

Całkowite pochłanianie wszystkich odbitych dźwięków nie ma sensu, ponieważ uzyskujemy tak zwaną komorę bezechową, która nie jest odpowiednia do słuchania nagrań muzycznych. Możesz znaleźć metodę pomiaru i wartość standardowego czasu pogłosu (RT60) wymaganego dla wielkości naszego pomieszczenia.
Oczywiście musimy zastosować tłumienie z obu stron, na zdjęciu jest ono umieszczone tylko z prawej strony, aby pokazać różnicę.

Porowate materiały absorbujące:

Problemy akustyczne na średnich / wysokich częstotliwościach należą do odbić – jak już wiemy – dlatego musimy tutaj zmniejszyć prędkość. Możemy sobie z tym poradzić, kierując cząstki tak, aby uderzały w największą liczbę ścian bez zmiany kierunku.

Takich jak formacje rurowe, przez które muszą przejść. Dlatego jeśli poprowadzimy dźwięk w takim materiale, cząsteczki poruszające się między włóknami materiału i nieustannie uderzające we włókna, stracą swoją energię kinetyczną, zwolnią, a następnie zatrzymają się.

Ogólna zdolność pochłaniania dźwięku pianki akustycznej o otwartych komórkach

Grubość 10 cm, montaż bezpośrednio na twardej ścianie Skuteczny przy częstotliwościach powyżej 600 Hz
Grubość 5 cm montowana bezpośrednio na twardej ścianie Skuteczny przy częstotliwościach powyżej 1000 Hz

Panele dźwiękochłonne Perfect Acoustic znacznie skuteczniej pokonują niskie częstotliwości niż produkty innych producentów o lekkim ciężarze właściwym. Na przykład panel o grubości 10 cm wyposażony w wełnę akustyczną i umieszczony w odległości 10 cm od ściany jest prawie równy działaniu tłumiącemu panelu akustycznego o grubości 20 cm zamontowanym bezpośrednio na ścianie.

Wyjaśnieniem tego zjawiska jest to, że fale dźwiękowe przechodzące przez materiał uderzają w ścianę wychodząc z panelu tłumiącego na tylnej stronie, odbite od miejsca, w którym muszą ponownie przejść przez panel tłumiący, przez co odległość, jaką pokonały w materiale, podwaja się.

 

Warto wiedzieć, że gęstość materiału wyściółki decyduje nie tylko o jego zdolności pochłaniania, ale także o zdolności odbijania światła.

Ciężkie i gęste materiały (70-90 kg / m3) dobrze absorbują niższe częstotliwości, ale są w stanie odbijać częstotliwości wyższe. Dlatego pianka, styropian xps itp. Nie są w stanie wytłumić niskich częstotliwości.

W przypadku materiałów gęstszych niż 48 kg / m3 chłonność maleje w kierunku wysokich częstotliwości.

Ważne jest, aby wiedzieć, że pianka, zasłona, dywan itp. Oraz panele tłumiące wykonane z cienkiego, porowatego materiału nie są pułapkami basowymi, ponieważ potrzebny byłby znacznie grubszy, a więc cięższy materiał wykładzinowy, co jest niepraktyczne w małych pomieszczeniach.

Ponadto ważne jest, aby wiedzieć, że chociaż są to materiały izolujące akustycznie, nie możemy znacząco zredukować dźwięku wychodzącego lub docierającego do pomieszczenia poprzez ich użycie. Są one jedynie w stanie zmniejszyć ilość odbitego dźwięku, dlatego musimy zastosować inne rozwiązanie, jeśli chcemy stworzyć pomieszczenie izolowane akustycznie, np. dla nieprzerwanych nagrań.

 

room acoustics design with acoustic absorbers

Nie chcę budować ani kupować jednostki nawilżającej…

Niestety musimy zaakceptować fakt, że złe środowisko akustyczne zabije muzykę.

Znalezienie pierwszego punktu refleksji:

Praktyczne jest umieszczanie nawilżaczy na stojakach, dzięki czemu możemy je łatwiej przesuwać w studiu, gdy szukamy ich optymalnej pozycji za pomocą naszej metody partyzanckiej. Jednostki tłumiące stojące na nogach są szczególnie praktyczne w domowych studiach, w których pomieszczenie funkcjonuje nie tylko jako studio nagrań.

W takich przypadkach możemy odłożyć jednostki, które staną nam na drodze i wymienić je – np. przed drzwiami lub oknem – tylko wtedy, gdy miksujemy lub słuchamy muzyki. Kolejną zaletą jednostek na stojakach jest to, że możemy je zamontować dalej od ściany, ponieważ są tam – jak już wiemy – wydajniejsze niż umieszczane bezpośrednio na ścianie.

 

Find the primary point of reflection the room acoustics
Find the primary point of reflection

Możemy obliczyć pierwszy punkt odbicia za pomocą tego łącza, ale możemy go łatwo określić sami. Zastosuj jedną z popularnych metod partyzanckich, sztuczkę lustrzaną!
Usiądź przed odpowiednio ustawionymi i zainstalowanymi głośnikami w wybranej pozycji słuchowej, aby znaleźć się na szczycie trójkąta równoramiennego złożonego z głośników i głowy.
Twój partyzant umieszcza lustro na ścianie na wysokości głośnika i podchodzi do Ciebie, ciągle wsuwając je na ścianę.

Moment, w którym postrzegasz głośnik w lustrze, jest miejscem pierwszego odbicia. Dotyczy to obu głośników.

 

Find the primary point of reflection room acoustic
Find the primary point of reflection

Zaznacz ten punkt i umieść tam średniej wielkości panel pochłaniający. 1x1m to więcej niż potrzeba, nie potrzebujemy dłuższego dystansu. Jeśli masz mniejszą przestrzeń, środek panelu powinien znajdować się na tym samym poziomie co uszy i pokrywać się z zaznaczonym punktem. Zastosuj to samo do ściany po drugiej stronie!
Możesz obejrzeć ten proces na wideo, w serii Studio Rescue RODE Microphones.

room acoustics reflexion (2)

Wczesne echo może dochodzić nie tylko od ścian bocznych, ale także od ściany tylnej i sufitu

Oprócz pierwszych odbić generowanych na bocznej ścianie należy wytłumić również część sufitu nad głową. Możesz użyć do tego tego samego rozwiązania, co w przypadku wytłumienia ściany bocznej.

Zasadniczo panel tłumiący umieszcza się nad głową, a jego środek musi pokrywać się ze środkiem głowy. Jeśli twój panel nie jest wystarczająco duży, powinieneś przesunąć mniejszy panel do punktu, w którym uzyskuje się najlepsze brzmienie, stosując metodę partyzancką.

Podobnie jak w przypadku bocznych paneli ściennych, tutaj obowiązuje to samo, że nie należy mocować go bezpośrednio do sufitu, ale pozostawić 10-20 cm szczelinę powietrzną między panelami tłumiącymi a sufitem. Jeśli na suficie zamocujesz panel tłumiący o grubości 20 cm lub grubszy, zaleca się zamontowanie go ukośnie w narożniku, ponieważ można w ten sposób nieco zmniejszyć również niższe częstotliwości. Uważaj, aby prawidłowo zamocować jednostki zainstalowane na suficie, aby uniknąć upadku na głowę lub na urządzenia!

 

IA

Podobne wpisy