Pomiary akustyczne

Cześć, nazywam się Róbert Polgár, jestem właścicielem i ekspertem od akustyki Perfect Acoustic.

Zwykle kontaktujesz się ze mną e-mailem lub telefonicznie z powodu różnych problemów, dla których staram się znaleźć rozwiązanie. Dzielę się z wami niektórymi pouczającymi i interesującymi przykładami.

Czasami najprostsze rozwiązania, których klient nawet nie rozważał, prowadziły do długotrwałych zaburzeń.

Niedawno zostałem zaproszony do takiego studia, w którym nie byli w stanie wywołać jakościowego dźwięku nawet po kilku latach cierpienia z różnymi zamiennikami elektroniki (wzmacniacz, dac, kolumny, kable itp.) I niepotrzebnie umieszczając różnego rodzaju elementy akustyczne w niewłaściwych miejscach. .

Większość skarg dotyczyła dźwięków basu, których w rzeczywistości brakowało, ale brzęczał i warknął ogłuszająco. Nie mogłem więc udzielić przydatnych rad nawet przy pomocy zdalnej. Dlatego umówiliśmy się na pomiar.

Rozpoczęcie pomiarów akustycznych:

Przede wszystkim potrzebowałem zwykłych zdjęć, na których mierzę wszystkie boki pomieszczenia. Następnie muszę znać dokładne rozmiary pomieszczenia, materiały i rodzaje ścian. Zwykle proszę o te dane od wszystkich, ale nie potrzebuję dokładnych liczb, wystarczy szeroki zarys (np .: prawa ściana to płyta gipsowo-kartonowa z podkładem pochłaniającym podkład. Sufit jest wykonany z betonu, belki, okładziny styropianowej itp.).

Wcześniejsze planowanie pomiaru akustycznego:

Po otrzymaniu tych danych zaczynam obliczać na podstawie danych aktualne wady akustyczne i stan pomieszczenia. Oceniam rodzaj, rozmiar i materiał paneli akustycznych, które muszę dostarczyć do pomiarów.

Uszczelka:

Te parametry są dla mnie ważne, ponieważ muszę odpowiednio zdecydować, co pasuje do danego pomieszczenia, a zwłaszcza do ciężarówki.

Ważne jest, aby wiedzieć, czy klient ma jakieś specjalne życzenie. Na przykład chciałby usłyszeć, jak brzmi kasetonowy dyfuzor lub panel czołowy dyfuzora w jego domu itp. Są to ważne informacje, aby wszystkie panele akustyczne były na pewno praktycznie przygotowane w ciężarówce. Dlatego podane wcześniej dane pomiarowe są bardzo przydatne.

Przyjazd na miejsce

Po przybyciu na miejsce najpierw dokonuję pomiaru.
Po pomiarze pomieszczenia stawiam sprzęt czyli laptop, mikrofon, podstawki, kable oraz kalibrowany poziom odniesienia głośnik KRK V8.
Uwielbiam ten głośnik. Jest bardzo dynamiczny i tworzy ładną przestrzeń w pomieszczeniu. Używam go, jeśli krzywe pomiarów nie ustabilizują się z jakiegokolwiek powodu. W takich przypadkach wdrażam go i w większości przypadków możemy się dowiedzieć, o co chodzi. Może to być wada, zniekształcenie, a może spowolnienie danego sprzętu lub głośnika. Taka powolność często się zdarza. W takich przypadkach niskie częstotliwości są stale na niebie, ponieważ głośnik nie może się uspokoić wystarczająco szybko, aż do następnego basu, dlatego też będzie ciągłe brzęczenie niskich częstotliwości.

Identyfikuję problemy także ze słuchu, używając zestawu muzycznego testowego. To moja ulubiona muzyka stworzona do testowania basu:

Jeśli podczas słuchania muzyki usłyszysz brzęczący, warczący bas, oznacza to, że pogłos w pomieszczeniu nie może się wystarczająco szybko uspokoić poniżej 200 Hz, dlatego usłyszysz ciągły warkot. Drugi problem, który można zauważyć w tych przypadkach, jeśli nie ma bębna o odpowiedniej dynamice. Słychać tylko półgłówny chichot. W takim przypadku będzie ogromny spadek poniżej 150 Hz. Najgorszy jest przypadek, gdy te dwie pary.

Pomiary akustyczne:


Długość pomieszczenia 5m, szerokość 2,7m, wysokość 2,7m.
Po pierwszym pomiarze napotkałem następujące krzywe:

acoustic absorber

Na powyższym piktogramie widzimy czas pogłosu RT60.
Biorąc pod uwagę swoje wymiary, to studio powinno mieć średni czas pogłosu 0,3 s.

Na szczęście nie zdziwiło mnie to, ponieważ na zdjęciach było dużo pianek na ścianie, dlatego poprosiłem o ich zdjęcie, jeśli to możliwe. Więc znalazłem świeżo pomalowany pokój o pustych ścianach. Raczej wartości ciśnienia akustycznego oznaczały większy problem:

measurement sound pressure value

Powyżej widać krzywą ciśnienia akustycznego SPL. Dźwięk ten jest wytwarzany nie tylko przez pomieszczenie, ale także przez ciśnienie akustyczne z głośnika.

Jeśli przyjrzysz się uważnie, niskie częstotliwości znikają między 90 Hz a 40 Hz.

Wynika to z braku adaptacji akustycznej, umiejscowienia głośnika i siedziska, wielkości pomieszczenia i konstrukcji.

Zwykle zaczynam od głośnika i pozycji siedzącej, aby zniwelować brzydkie spadki i szczyty. Ale w tym przypadku nie zrobiłem tego, ponieważ byłoby to zupełnie niepotrzebne, ponieważ tak duży pogłos powoduje ogromne odbicia i fale stojące, stąd połowa anomalii może być skutkiem tego.

Następnym krokiem jest pakowanie.

Na szczęście parkowałem blisko wejścia, więc nie zajęło mi dużo czasu – zaledwie kilka minut – aby z pomocą właściciela w pierwszej kolejności założyć 10 szerokopasmowych paneli akustycznych, skórzaną membranę, podwójną skórzaną membranę i drewnianą membranę akustyczną. pomiary.

Nie musisz martwić się o wygląd ani projekt. W takich przypadkach po prostu kładziemy lub szybko opieramy panele akustyczne tam, gdzie jest to możliwe.

Celowo nie wziąłem szafek narożnych do tego pokoju, ponieważ nie mogłem ich odpowiednio ustawić ze względu na projekt i wielkość pomieszczenia. Dlatego użyłem podwójnych paneli z membraną skórzaną i drewnianą w narożniku na krzyż, co okazało się bardzo dobre, co widać przy następującym pomiarze:
Przed zabiegiem:

acoustic measurement

Po 10 panelach:

measurement

czas pogłosu akustycznego

Tutaj zmodyfikowaliśmy trochę użycie materiałów. Ustawienie najbardziej liniowego czasu pogłosu jest bardzo ważne, dlatego użyłem więcej imitacji skórzanej membrany oraz jako panele akustyczne z dyfuzorem.

Użyłem 3 paneli akustycznych z podwójną imitacją skóry, 4 paneli akustycznych z normalną imitacją skóry, 4 klasycznych paneli akustycznych szerokopasmowych i 2 paneli pochłaniających z dyfuzorem.
Wynik:

 

Acoustics measurement after treatment

Widać, że tutaj udało nam się uzyskać pogłos 0,3 s.

Potem nastąpiło pchanie i nastawianie głośnika.

Wtedy stanąłem przed problemem, którego nie potrafiłem rozwiązać. Mianowicie ciśnienie akustyczne uległo poprawie, ale niewystarczająco. Pchanie pozycji słuchacza i kolumn następowało, ale cholerny zakres między 90 Hz a 40 Hz nie zmienił się.

Dlatego wpadłem na pomysł, aby obrócić kolumnę i pozycję słuchacza o 10 stopni, co jest nietypowym sposobem.

Nie oznacza to, że obracamy całe pomieszczenie, a jedynie cały stół obrotowy wraz z krzesłami wokół własnej osi. W ten sposób wyciągnęliśmy pozycję siedzącą z teoretycznie idealnej pozycji, która wynosi 35% pomieszczenia i umieściliśmy ją przed ścianą w odległości 60 cm od niej, przesunęliśmy głośniki w kierunku środka pomieszczenia i okazało się, że być najlepszy na 38%.

Z pewną ulgą zobaczyłem wyniki pomiarów, ponieważ udało nam się przełamać impas, którego myślałem, że nie jestem w stanie rozwiązać. Oczywiście było to dalekie od doskonałości.

Po tym pchaniu, usuwaniu paneli i mierzeniu nastąpiło ponownie, ale tak naprawdę niewiele się zmieniło.

Prawdą jest, że kiedy umieszczamy panel w jakimś punkcie zbliżeniowym, np. między głośnikiem a ścianą powoduje wzrost basu o kilka decybeli. Podnosząc w ten sposób 3-4 dB na zanurzeniu.

Na i udało mi się znaleźć największy problem, a mianowicie wysokość głośnika. Jak widać, głośnik stał na podwyższeniu stołu. Wydawało okropne dźwięki w tym miejscu. Zmierzyliśmy to połoŜone na stole z następującymi wynikami:

Przed zabiegiem:

acoustics measurement sound pressure value

W połowie zabiegu po obróceniu stołu:

measurement sound pressure

Po zabiegu z głośnikiem na stole:

measurement sound pressure

To była ogromna ulga, kiedy zobaczyłem ten efekt końcowy.

Ostateczne wyniki były bardzo dobre w porównaniu z pierwszymi krokami.

Na tym etapie ponownie słucham mojej testowej muzyki i miło jest usłyszeć dynamikę bębnów bez brzęczącego basu rozdzierającego moje bębenki lub piosenkę Allan Tylor – Wheel of Fortune, która angażuje mnie wypełniając przestrzeń jego dynamicznym basem i średnim tonem. organy basowe, a każdy szczegół brzmienia gitary można dostrzec w tle.

Ostatnim krokiem jest pakowanie.

Bałem się, że przekroczę podstawową stawkę dwóch godzin, ale na szczęście po skończonym pakowaniu byliśmy bardzo blisko tego.
Podsumowując, studiem tej wielkości można zarządzać łącznie z 19 panelami akustycznymi, aby osiągnąć do końca doskonałe wartości referencyjne.
Dziękuję, że wpadłaś.

Kategorie: Blog