first part

2nd part

Ustawienie głośnika

Wreszcie możemy ustawić nasze głośniki

Speaker setting

A teraz ustaw monitory tak, aby były symetryczne (Sz / 2) w stosunku do środka krótszej ściany (Sz). Innymi słowy, prawy i lewy głośnik oraz odległość do bliższej ściany powinny być równe (M). Mierzymy odległość między głośnikami (A) od środka głośników wysokotonowych. Powinna być równa odległości między naszym głośnikiem a naszymi uszami (A). To jest nasza głowa i nasze kolumny powinny tworzyć trójkąt równoboczny ze wszystkimi bokami w kształcie litery „A”.

Jest to nieuniknione dla prawidłowego obrazu stereo. Obróć głośniki do siebie. Jeśli umieściłeś monitory naprawdę w trójkącie równobocznym, kąt między linią środkową głośnika a przeciwległą ścianą powinien wynosić dokładnie 30 stopni. Ten kąt można sprawdzić przy pomocy pulpitu do miksowania lub stołu, ponieważ półfaliste boki wygaszenie częstotliwości muszą być równoległe ze ścianą.

Gdzie powinniśmy skierować głośnik?

Where should we turn the speaker

Tony Maserati, wielokrotny zdobywca nagrody Grammy, inżynier dźwięku powiedział: kiedy siedzimy w pozycji odsłuchowej i odwracamy głowę, aby zobaczyć głośnik, nie powinniśmy widzieć boku pudełka tylko jego płytę czołową, która zawiera głośniki. Odwraca on monitory do siebie, tak że przecinanie się linii zaczynających się od głośników wysokotonowych nie jest dokładnie przy jego uszach, ale kilka centymetrów za głową. Rod Gervais: W swojej książce Domowe studio nagrań … definiuje tę odległość jako 16 coll, czyli około 40 centymetrów. To pokazuje nam, że ludzie lubią różne rzeczy i używają ich. Tony dzieli się z nami kolejną przydatną informacją … Powiedział on, że kolumny muszą być tak daleko od siebie, jak nasze ramiona rozciągnięte w obie strony. W tym przypadku nasze dłonie będą dokładnie pośrodku głośników wysokotonowych. To interesujące … (Tony Maserati: Tannoy).

Aby zapobiec rozwojowi problematycznych zakłóceń, należy unikać jednakowych odległości między monitorem a różnymi ścianami. Odległości te powinny być nie tylko różne, ale także unikać wielokrotności odległości, w tym odległości półtorakrotnej. Na przykład, jeśli nasz głośnik znajduje się 1 metr od ściany, to nie powinien znajdować się 2,3,4 itd. Lub 0,5, 1,5, 4,5 metra od sąsiedniej ściany (lub od podłogi).

Użyj programów, aby rozwiązać ten problem

Są programy, które mogą ułatwić nam życie i wykonać część obliczeń zamiast nas. Po wpisaniu wymiarów pomieszczenia jeden z tych kalkulatorów wskazuje miejsce, w którym warto ustawić głośniki. Link: http://noaudiophile.com/speakercalc/

Umiejscowienie i wysokość głośnika monitora

Zgodnie ze standardem ITU wysokość wynosi 120-140 cm. Hanson Hsu, twórca zupełnie nowej i rewolucyjnej akustyki ZR, idzie dalej, zauważając, że w najpopularniejszych studiach świata środek głośnika wysokotonowego znajduje się dokładnie 1219 mm od poziomu podłogi.

Specyfiką ludzkiego słuchu jest to, że jego charakterystyka kierunkowa jest lepsza przy wyższych częstotliwościach, tj. możemy lepiej określić kierunek źródła wyższych częstotliwości niż niskich częstotliwości. W obrazie stereo wysokie częstotliwości wyznaczają kierunek dźwięku, dlatego ważne jest, aby głośniki wysokotonowe były skierowane w stronę naszych uszu i znajdowały się w równej odległości.

W razie potrzeby przechyl głośniki.

Jeśli zachodzi potrzeba pochylenia monitorów w kierunku podłogi, tak aby głośniki wysokotonowe były skierowane dokładnie w naszą stronę, to nachylenie to powinno wynosić maksymalnie 15 stopni. Ale jeśli będziemy poruszać się tam i z powrotem, nie będziemy słyszeć równo wysokich częstotliwości.

Ciekawą koncepcją jest to, że nachylając monitor, głośnik wysokotonowy i niskotonowy są w równej odległości od naszych uszu (w naszym przykładzie 105 cm). Ale ludzie nie używają tego w każdym studiu w przypadku monitorów bliskiego pola, więc może to nie zmienić znacząco wyniku. Monitory są prawie we wszystkich przypadkach pochylone.

Odległość głośnika od ściany

Odległość między głośnikami a ścianami pomieszczenia ma duży wpływ na siłę niskich częstotliwości. Dlaczego? Charakterystyka kierunkowa głośników jest znacznie bardziej wielokierunkowa – tj. charakterystyka kulkowa, którą emitują w każdym kierunku – w zakresie niskich częstotliwości niż w przypadku wyższych częstotliwości. (Wyższe częstotliwości są znacznie bardziej ukierunkowane.) Efekt ten zaczyna się naprawdę od 500 Hz w dół, a od 125 Hz przyjmuje kształt kuli. W ten sposób bas rozchodzi się w każdym kierunku, powodując brzęczący wrzask.

Kierunek basów poprzez odpowiednie ustawienie głośnika
bass sound

W ten sposób fale dźwiękowe basu rozpraszają się nie tylko w jednym kierunku – do przodu – ale przechodzą przez tył głośnika prosto do ściany naprzeciwko nas (w kierunku tyłu głośnika) i stamtąd odbijają się. Kiedy te fale spotykają się z falami wychodzącymi z głośnika, powstaje interferencja akustyczna.

Jeśli głośnik znajduje się w odległości równej jednej czwartej długości fali od ściany za nim, dwie fale będą się znosić z powodu zakłóceń. Tłumienie następuje zawsze przy głośniku umieszczonym w odległości równej 1/4 długości fali, niezależnie od fazy  dźwiękowej.

Dlaczego?

Ponieważ droga powrotu źródła dźwięku znajdującego się na 1/4 długości fali do źródła to 2×1 / 4, czyli 1/2 … co oznacza, że emitowana i odbijana fala jest zawsze w 180-stopniowej innej fazie. Ponieważ fale są równe, ale mają przeciwną amplitudę, całkowicie się znoszą. To właśnie nazywamy efektem brzegowym. Zjawisko to powoduje duże cięcia w zakresie częstotliwości i wpływa na reprodukcję basu znacznie bardziej niż fale stojące. Niestety błąd ten możemy naprawić jedynie poprzez poprawne ustawienie monitora i wytłumienie dźwięku. Jeśli mamy głośniki, które nie są wbudowane w ścianę, efekt brzegowy będzie zawsze obecny.

Dzięki panelom akustycznym możemy znacznie zmniejszyć efekt brzegowy.
Możemy to zobrazować w poniższej tabeli Excel: Kalkulator SBIR.

Pierwszy szczyt tłumienia ma zwykle szerokość 2/3 oktawy.

Możemy ustawić głośnik monitora na dwa sposoby, aby zmniejszyć tłumienie:

sound (2)

1. Ustaw głośniki możliwie najbliżej ściany przed sobą (za monitorami).
Im bardziej zbliżysz głośnik do ściany, tym wyższe częstotliwości będą miały wpływ na efekt tłumienia. To dobra wiadomość, ponieważ wyższe częstotliwości są znacznie bardziej ukierunkowane i możemy je znacznie skuteczniej wytłumić, np. pochłaniaczem akustycznym. Aby zminimalizować efekt SBIR należy najpierw spróbować odległości między 0-20 cm. Ważne jest, aby sprawdzić minimalną odległość od ściany w instrukcji głośnika, ponieważ w przypadku niektórych (raczej mniejszych) modeli efekt ten jest uwzględniony w dźwięku głośnika i jeśli nie ustawisz głośnika zgodnie z instrukcją, nie uzyskasz oczekiwanej jakości dźwięku.

Małe wytłumienie akustyczne

dontes

W przypadku bardzo małych odległości panel akustyczny 10 cm za głośnikami może odpowiednio wytłumiać. Szerokopasmowe pułapki basowe są jeszcze lepsze. Oczywiście zależy to również od pomieszczenia. Im większa odległość od ściany, tym mniej skuteczne tłumienie dźwięku.

Uwaga!

Jeśli używasz bardzo małych głośników monitorowych, nie umieszczaj ich blisko ściany! Te małe monitory emitują w każdym kierunku, również w zakresie niskich i średnich częstotliwości, a umieszczenie ich blisko ściany powoduje silniejsze tłumienie w zakresie niskich i średnich częstotliwości, co powoduje słyszalne zabarwienie tonów. Monitory posiadające otwór bass-reflex z tyłu obudowy nie mogą być umieszczane bliżej ściany niż jest to dozwolone w instrukcji.

Szybka wskazówka dotycząca umiejscowienia głośnika:

Nie trzeba stawiać głośników zbyt blisko ściany, ponieważ w ten sposób uzyskamy lepszą głośność i mniejsze zniekształcenia. Ale niestety z powodu bliskiego efektu, wystąpi szczyt basu (taki sam, gdy ustawimy mikrofon zbyt blisko źródła dźwięku), ale możemy z łatwością sobie z tym poradzić za pomocą korektora lub paneli akustycznych. Jeszcze lepiej, jeśli mamy oprogramowanie do kalibracji, wtedy można zrobić ustawienie EQ, np. IK Multimedia ARC2 lub ROOM EQ WIZARD (REW).

2. Ustaw głośniki w takiej odległości od ściany, aby zakłócenia zmniejszyły się.
extinctions

Im bardziej zwiększymy odległość między ścianą a głośnikiem, tym mniejsza wartość wygaszonej częstotliwości. Jeśli wybierzemy tę teoretyczną odległość tak, aby wygaszona częstotliwość była niższa niż to, co jest w stanie emitować nasz głośnik, nie usłyszymy skrajny efekt. To dobry wybór tylko wtedy, gdy mamy wystarczająco duży pokój.

Usuniętą częstotliwość środkową możemy obliczyć za pomocą następującego wzoru:

Fc = c / 4 x D
Fc -> zgaszona średnia częstotliwość

c -> prędkość dźwięku (343 m / s)

D -> odległość między membraną głośnika a ścianą za nią w metrach (nie odległość między obudową głośnika a ścianą !!! Zobacz zdjęcie)

Generalnie w przypadku monitora dwudrożnego (tak ludzie nazywają głośniki z 2 głośnikami) trzeba być bardzo ostrożnym w zakresie 40-80 Hz, a najlepiej w zakresie 80-200 Hz.

Dlatego w przypadku typowego monitora studyjnego zalecane odległości ścienne od głośników

Dobre rozwiązanie: wbudowany w ścianę głośnik lub ustawiony jak najbliżej ściany
  • Dopuszczalna odległość: 0,1-1 m
  • nie zalecana odległość: 1-2,2 m
  • Dobrze: powyżej 2,2 m

Oczywiście możemy obliczyć optymalną odległość między ścianą a głośnikiem, znając częstotliwość naszego głośnika, przy której bas zaczyna zanikać przy 3dB. To właśnie nazywamy niską częstotliwością odcięcia głośnika.

Dmin = (1,4×343) / 4 x F-3dB
Dmin -> minimalna odległość między głośnikiem a ścianą za nim w metrach

(1,4×343) -> stała = 480,2

F-3dB -> częstotliwość, przy której znajduje się dolny punkt odcięcia głośnika, czyli tam, gdzie wykres ciśnienia akustycznego spada o 3 dB.

Przykład:
Dolny punkt odcięcia głośnika to 55 Hz. Jak daleko należy go umieścić od ściany?
Odcinek 1: 4 x 55 = 220
Drugi krok: 480,2 podzielone przez 220 = 2,181818. Powinien być umieszczony 2,18 m od ściany, aby efekt brzegowy doszedł do tak niskiej częstotliwości, że nie słychać już wygaszenia.

W przypadku dużych głośników, które są w stanie emitować bardzo niskie częstotliwości, metoda ta prowadzi do bardzo dużych odległości, dlatego tak naprawdę nie może być stosowana w domowych studiach. Innym problemem jest to, że w przypadku dużych odległości ściany boczne, a także odległości podłoga-sufit zostaną uwzględnione we wzorze. W tym przypadku najlepszym wyborem jest głośnik wbudowany w ścianę, co widać w dużych studiach.

Wycięcie basu i odległość monitorowania od tylnej ściany

W małych pomieszczeniach największym problemem jest odbicie basu od tylnej ściany. Te fale dźwiękowe o niskiej częstotliwości powodują szczyt przy częstotliwościach 1/2, 1, 3/2 itd., które zwykle są poniżej 6 dB i powodują trzeszczące echo. Dużo większym problemem jest to, że długości fal 1/4, 3/4, 5/4 powoduje obcięcie, nie słyszymy tych częstotliwości.

W małych pomieszczeniach zwykle wpływa na zakres poniżej 300 Hz, który może być cichszy nawet o 30 dB. W idealnym przypadku nasza pozycja monitorowania znajduje się co najmniej 3 metry od tylnej ściany, co powoduje przesunięcie efektu ekstynkcji ćwierć długości fali na częstotliwości poniżej 30 Hz. Jeśli nie masz tak dużego pomieszczenia na studio, z pewnością powinieneś umieścić panele dźwiękochłonne na tylnej ścianie, aby wytłumić fale dźwiękowe o niskiej częstotliwości. Jest to zalecane również w dużych pomieszczeniach.

Efekty anulowania spowodowany przez fale odbijające się od innych ścian.

Efekt brzegowy występuje nie tylko w przypadku dźwięków odbijających się od przedniej ściany. Podłoga, sufit, ściany boczne, a także ściana tylna powodują ten efekt. Dlatego wskazane jest, aby całe pomieszczenie poddać obróbce akustycznej. Dlatego potrzebujemy bardziej ogólnego wzoru do obliczenia częstotliwości wygaszania.

Częstotliwość wygaszania dla połowy długości fali:

Fc = c / 4 x D
Fc = c / 2 x (D reflex – D direct)
Fc -> zgaszona średnia częstotliwość

c -> prędkość dźwięku (343 m / s)

D reflex -> odległość, jaką pokonuje dźwięk między głośnikiem a naszymi uszami odbijanymi od ścian

D direct -> odległość, jaką pokonuje dźwięk od głośnika do naszych uszu poruszających się w linii prostej.

Możesz użyć tego samego wzoru, aby obliczyć średnie częstotliwości, które odbijają się od stołu w studio lub miksera. Na zdjęciu widać, że dźwięki odbijają się również od powierzchni przed monitorem, a na pewnych częstotliwościach powodują wzmocnienie i wygaszenie na innych częstotliwościach tak samo, jak te odbijane od ściany. (Np. Dlatego nie zaleca się umieszczania monitorów bliskiego pola na mostku miksera). Głośność tych odbitych fal dźwiękowych nie jest tak duża, jak tych odbitych od przedniej ściany, więc mogą one wytwarzać znacznie mniej kłopot. Możesz przetestować to zjawisko, kładąc poduszkę lub złożony koc na stole lub mikserze przed głośnikami.

desk

Jak widać na zdjęciu problem ten się pogłębia, gdy nasz monitor jest blisko powierzchni odbijającej, np. kładziesz go bezpośrednio na stole. Jeśli z jakiegokolwiek powodu możesz ustawić głośniki tylko na stole, zawsze podnoś je ponad poziom stołu! Używając podstawek stołowych możesz nie tylko podnieść głośnik wysokotonowy swoich monitorów na wysokość uszu, ale także usłyszeć znacznie „czystszy” dźwięk w wyniku odizolowania go od stołu.

mopad1

Podnoś głośniki zawsze twardą i stabilną rzeczą. I umieść tłumik drgań (pianka otwartokomórkowa, Auralex Mopad itp.) Lub klej Blue-tec między podstawą a monitorem.

Filtrowanie grzebieniowe

Powierzchnie odbijające w pobliżu monitora powodują efekt filtra grzebieniowego. Daje to dźwięk rurowy podobny do efektu fazera lub flangera. Dlatego nigdy nie umieszczaj powierzchni odbijającej światło, takiej jak ściana, szafa rack, inny głośnik, szafka itp. w pobliżu głośnika. Upewnij się również, że monitory komputerowe znajdują się za głośnikami przez cały czas i tak daleko, jak to możliwe, z przedniego poziomu głośnika. Mogą od nich płynąć odbicia, dlatego warto je przechylić. Możesz to przetestować słuchając muzyki …

ciąg dalszy nastąpi…

IA

Podobne wpisy