Warunki akustyczne

Akustyka to nauka zajmująca się falami dźwiękowymi, ich ruchem i prędkością. Podczas obróbki akustycznej możemy natknąć się na koncepcje, które nie są w pełni zrozumiałe dla wszystkich. Zebraliśmy kilka ważnych terminów akustycznych, aby dokładnie wyjaśnić, co to znaczy.

1., Echo

echo akustyczne

Dźwięk odbił się z powrotem do miejsca pochodzenia i tam został ponownie odebrany. Jeśli krzyczysz głośno w pewnej odległości od ściany lub punktu, lub za innym źródłem dźwięku, dźwięk dotrze do ściany i zostanie od niej odbity, dzięki czemu dźwięk będzie ponownie słyszalny u źródła.

W dużych salach, kościołach, teatrach często dochodzi do echa (ze względu na słabą akustykę). W mniejszych, zamkniętych przestrzeniach dźwięk odbity od ścian wraca do źródła dźwięku tak szybko, że wzmacnia dźwięk oryginalny. Jeśli powstały rezonans ścian jest zbyt silny, może zakłócać mowę lub śpiew. Aby zredukować rezonans wywołany przez ściany, można zastosować dźwiękochłonne panele akustyczne, kurtyny akustyczne i dywany.

-Echo grzechotki

Seria następujących po sobie i stopniowo zanikających ech, które tworzą dźwięk przypominający grzechotanie. Występuje w zamkniętej przestrzeni, gdy ściany zwrócone do siebie nie są tłumione akustycznie w różnym stopniu. To powoduje największy problem akustyczny w mniejszych, prostokątnych pomieszczeniach.

2., czas pogłosu

Czas pogłosu (RT60) to czas, w którym dźwięk w pomieszczeniu zanika – a dokładniej zmniejsza się o 60 decybeli. Echo jest spowodowane falami dźwiękowymi odbitymi od różnych powierzchni, a im większe echo, tym dłużej dźwięk pozostaje słyszalny. Krótszy czas pogłosu wskazuje, że dźwięk jest pochłaniany przez coś bez większego odbicia.

Podczas obróbki akustycznej pomieszczenia weź pod uwagę czas pogłosu. Aby uzyskać jak najdokładniejszy wynik, warto wykonać pomiary, ale można też usłyszeć na ucho czy echo jest wysokie czy niskie, czyli czas pogłosu jest dłuższy czy krótszy. W pomieszczeniu o idealnej akustyce czas pogłosu jest taki sam na wszystkich częstotliwościach.

Idealny czas pogłosu zależy od wielkości i funkcji pomieszczenia. W większych pomieszczeniach (teatry, aule, sale itp.) czas pogłosu wynosi zwykle od 1,5 do 2,5 sekundy, natomiast w mniejszych pomieszczeniach, takich jak sale lekcyjne, biura, kina domowe, sypialnie i salony, 1 czas pogłosu mniej niż jedna sekunda jest najbardziej optymalna.

Największym problemem przy nieodpowiednich czasach pogłosu są większe pokoje w stylu minimalistycznym, mało umeblowane.

W kinach domowych doskonałe tłumienie dźwięku jest niezbędne do uzyskania idealnego dźwięku.

3., Fala stojąca

Zjawisko dźwiękowe wynikające z interakcji dwóch fal dźwiękowych o podobnych liczbach wibracyjnych rozchodzących się w przeciwnych kierunkach. Charakteryzuje się obecnością stałych, stałych punktów niskiego i wysokiego ciśnienia w przestrzeni dźwiękowej. Aby uzyskać idealne odbicie, intensywność odbitego dźwięku jest taka sama jak dźwięku padającego, a amplituda wynosi zero w minimalnych lokalizacjach i podwojona w maksymalnych lokalizacjach.

Powstaje przede wszystkim na rogach i przy ścianach, kiedy dźwięk dochodzący ze źródła dźwięku i dźwięk odbity spotykają się w tej samej fazie, a więc wzajemnie się wzmacniają, ale gdy spotykają się w przeciwnej fazie, wzajemnie się osłabiają. Dźwięki odbijają się jednocześnie od ścian w rogach. Dlatego zaleca się umieszczanie pułapek basowych w rogach.

4., Dyfuzja

dyfuzja akustyczna

Dyfuzja w architekturze oznacza równomierne rozłożenie energii dźwięku w danym środowisku. Idealnie rozproszone pole dźwiękowe to taki, w którym czas pogłosu jest taki sam we wszystkich sytuacjach słuchowych. Większość wnętrz nie jest rozproszona; czas echa różni się znacznie w pomieszczeniu.

Dyfuzory akustyczne służą do leczenia echa w pomieszczeniach. Są świetnym dodatkiem do paneli akustycznych służących do pochłaniania dźwięku, ponieważ nie usuwają energii akustycznej, ale dyfuzory emitują energię dźwięku w wielu kierunkach, tworząc bardziej równomierne pole dźwiękowe. Dyfuzory propagują refleksy zarówno w czasie, jak iw przestrzeni.

5., Pochłanianie dźwięku

Materiały dźwiękochłonne to takie materiały, które pochłaniają energię dźwięku w powietrzu i nie przepuszczają jej przez swoją strukturę, tzn. są całkowicie zatrzymywane i nie są odpychane. Więc pochłaniają dźwięki.

Idealny materiał dźwiękochłonny nie odbija energii dźwięku, co oznacza, że ​​energia dźwięku może z łatwością wnikać i przechodzić przez materiał. W tym celu materiał musi być porowaty, luźny i przewiewny. Odpowiedni materiał dźwiękochłonny jest zwykle włóknisty, gęsty i ma strukturę ziarnistą. Charakteryzuje się wieloma połączonymi ze sobą mikrootworami. Tak więc, gdy fala dźwiękowa dociera do powierzchni materiałów porowatych, powoduje wibracje powietrza w porach. Ze względu na opór tarcia, opór lepkościowy i przewodnictwo cieplne, znaczna część energii dźwięku jest przekształcana w energię cieplną, która odgrywa rolę w pochłanianiu dźwięku.

6., Izolacja akustyczna

Podczas izolacji akustycznej materiał częściowo pochłania, częściowo odbija i przepuszcza dźwięk oraz zachowuje swoją strukturę.

Materiały dźwiękochłonne nie powinny być tak porowate, luźne i przewiewne jak materiały dźwiękochłonne, aby ograniczyć przenoszenie energii dźwięku i zapobiec przenoszeniu dźwięku. Wręcz przeciwnie: materiał musi być ciężki, zwarty, bez porów.

7., Izolacja akustyczna

Izolacja akustyczna polega na tym, że materiał częściowo przejmuje dźwięk i przenosi go poprzez swoją strukturę. Zazwyczaj wymagana jest izolacja akustyczna między dwoma sąsiednimi pokojami.

8., Częstotliwość

Wysokość dźwięku jest określana na podstawie częstotliwości dźwięku (czyli szybkości wibracji dźwięku): wyższy dźwięk jest wykrywany przy wyższej częstotliwości. Wartość liczbowa częstotliwości określa liczbę drgań na sekundę. Jednostka częstotliwości nazywa się herc i jest oznaczana przez Hz.

9., decybeli

Decybel to jednostka miary używana w akustyce do pomiaru poziomu dźwięku w stosunku do około 0 dB.

10., Rodzaje hałasu w pomieszczeniu

dźwięki w środku

Dźwięk powietrzny to forma propagacji, w której pod wpływem dźwięku i powietrza wibruje struktura: mowa ludzka, muzyka i tak dalej. Obejmuje to transfer do innych pomieszczeń i pogłos (odbicia) w tym samym pomieszczeniu.

Odgłos stukania jest generowany, gdy źródłem jest siła dynamiczna, która bezpośrednio dotyka konstrukcji: upuszczony przedmiot, pchnięcie krzesła, odgłos kroków, maszyna, sprzęt, głośniki naścienne itp. zamontowane na ścianach lub piętro.

Kategorie: Blog