Wędrówka w głębi akustycznej

Bez głębokich dźwięków nasza ulubiona muzyka i filmy nie sprawiałyby przyjemności. Ale jak głosi nasze przysłowie „ zbyt dużo dobrego też może zaszkodzić”, zbyt wiele głębokich tonów może pogorszyć wrażenia dźwiękowe. Nie tylko ważne jest stworzenie optymalnego dźwięku akustycznego w studiach, w naszych domach też może mieć znaczenie, czy dane pomieszczenie będzie rezonować, czy też odpowiednie powierzchnie dźwiękochłonne stłumią dźwięk, zapewniając tym samym pełną radość z muzyki lub filmu. Nie wystarczy po prostu kupić głośniki. Starożytni Majowie, którzy żyli 6000 lat temu, również dostrzegali znaczenie akustyki w budowaniu swoich świątyń. Obecnie dostępnych jest wiele doskonałych produktów, które pozwalają zmaksymalizować jakość dźwięku przestrzennego.

Co to jest akustyka?

Z punktu widzenia dźwięku przestrzennego akustyka to nic innego jak przestrzeń powietrzna w pomieszczeniu i oddziaływanie na nią ścian, wyposażenie, itp.

„Muzyka jest potrzebna, ponieważ nas otacza”

Muzyka jest wykorzystywana do celów terapeutycznych od lat siedemdziesiątych XX wieku, ponieważ łagodzi stres, a jej wpływ na zdrowie został wykazany w dużym zakresie. Wynika z tego również, że dźwięki powstałe z powodu złej akustyki mogą wywoływać u słuchacza napięcie, a nawet ból głowy. Ważnymi akustycznie czynnikami są zrozumiałość, rezonans dźwięków, przeżycia, ale nie można też zaniedbać proporcji przestrzeni, kształtu wyposażenia i czasu po wibracji dźwięków.

Nie ma idealnego planu, ale są zdecydowanie niekorzystne, takie jak kwadratowe pokoje, w których proporcje ścian mogą stanowić problem dla małych przestrzeni. Mogą tworzyć się fale stojące, punkty interferencyjne, które zakłócają głównie głębokie częstotliwości. Elektroniczne nagłośnienie może tylko nieznacznie poprawić akustykę takiego pomieszczenia.

Na falach dźwiękowych

Sound waves bounce

Fale dźwiękowe odbijają się od ścian, więc fale dźwiękowe o różnych kierunkach i natężeniu przepływają przez każdy punkt pomieszczenia, tworząc dwa rodzaje pól dźwiękowych: rozproszone i bezpośrednie. Bezpośrednie pole dźwiękowe powstaje po włączeniu źródła dźwięku, a następnie dźwięk odbija się od ścian i przedmiotów; tworzy to odbite pole dźwiękowe. Te dwa pola dźwiękowe razem dają poczucie odległości, kierunku i przestrzeni. Z drugiej strony, jeśli czas po wibracjach dźwięku jest długi, przesłania on później emitowany dźwięk, pogarszając w ten sposób zrozumiałość muzyki i mowy. Pochłaniając dźwięk, możemy skrócić czas pogłosu, w rzeczywistości zmniejszając energię dźwięku.

Pochłanianie dźwięków!

Materiały dźwiękochłonne klasyfikuje się według sprawności pochłanianej przez nie energii, od zera do określonej wartości. Materiały o zerowej ocenie (np. marmur) odbijają praktycznie całą energię, stopień oznaczony jako jeden nie odbija żadnej energii.

Trochę geometrii…

Jeśli przestrzeń jest sześcienna lub prostokątna i dostępne są duże, puste, twarde powierzchnie, niekorzystne efekty akustyczne należy kompensować środkami dźwiękochłonnymi, które redukują odbijane dźwięki i równomiernie je rozprowadzają.

Każdy szczegół się liczy!
Sound waves bounce

Długość fali głębokich tonów jest większa niż wysokich tonów. Można go wytłumić tylko gęstym włóknistym materiałem pochłaniającym dźwięk o wysokim ciężarze właściwym lub akustycznie strojoną membraną. Materiały budowlane mają na ogół niską zdolność pochłaniania dźwięku. Dlatego tak ważne jest, aby dążąc do nienagannego dźwięku przestrzennego, wybierać tylko najlepsze materiały i produkty! Pomiar akustyczny można wykorzystać do obliczenia zdolności pochłaniania basów z matematyczną dokładnością.

Chodźmy na polowanie! Złapmy basy!

printed-acoustic-panel

Pułapka basowa lub membrana pochłaniająca basy jest niezbędna, aby uzyskać wyraźniejszy dźwięk. Stosując ją, możemy zrealizować najważniejsze i zarazem najtrudniejsze zadanie idealnej akustyki: tłumienie głębokich dźwięków. W przypadku basu (150 Hz) czas pogłosu rośnie, co w praktyce oznacza, że ​​nie słyszymy realnej głośności i jakości basu w pomieszczeniu, ale dźwięk „pokoju”, a tym samym zniekształcony bas może zrujnować wrażenia dźwiękowe.

Energia nie znika, ale jest tylko przekształcana

Membrana pochłaniająca basy to panel akustyczny, który redukuje nadmierne fale dźwiękowe w węższym zakresie częstotliwości. Zapewnia ona wyraźniejszy, bardziej równomierny dźwięk. Pochłonięty dźwięk nie znika, tylko się przekształca. Powłoki akustyczne są zwykle wykonywane z materiałów o większej gęstości, np. wykonane ze sprasowanych włókien szklanych. Dzięki energii dźwięku cząsteczki pulsują, uwalniając nadmiar energii, ale już nie w postaci dźwięku. Cząsteczki powietrza ocierają się o materiał, powodując tarcie. Energia kinetyczna powietrza zamieniana jest na ciepło.

Kwestia rogów

Głębokie dźwięki najpierw muszą zostać wytłumione w rogach, a potem na ścianach bocznych. Jeśli to możliwe, membrany pochłaniające basy należy umieścić w odległości co najmniej 10 cm od ściany. Warto wziąć pod uwagę również sufit, ponieważ na tej dużej, płaskiej powierzchni fale stojące mogą rozprzestrzeniać się bez przeszkód, wpływając w ten sposób niekorzystnie na zakresy basów.

studio acoustic
Spójrz w niebo!

Naturalna akustyka wysokich sufitów może powodować problemy, które można rozwiązać, na przykład, umieszczając sufity podwieszane i / lub membrany dźwiękochłonne.

Czy wymiar jest ważny?

Mniejszy pokój jest znacznie głośniejszy niż przestronny, bardziej otwarty, ponieważ szybciej dźwięki odbijają się szybciej i pobierają częstotliwość pomieszczenia.

Ta membrana ze sztucznej skóry jest dobra! Ale wełna też jest warta uwagi!

Nasze głębokie membrany dźwiękochłonne, wykonane w unikalnej technologii, mają obecnie najwyższy na rynku współczynnik pochłaniania dźwięku. Dzięki zastosowaniu najwyższej jakości materiałów oraz wysokiemu poziomowi profesjonalizmu, nasze skórzane membrany akustyczne doskonale spełniają swoją funkcję pochłaniania basów, a jednocześnie służą jako ozdobny dodatek wyposażenia naszego studia i domu. Imitacja skóry o wysokiej gęstości akustycznej powyżej 600 Hz pochłania bardzo minimalne ilości wysokich tonów, dzięki czemu jest znacznie bardziej skuteczna w głębszych zakresach.

Nasze membrany z imitacji skóry niszczą niepożądane dźwięki basowe już przy 30 Hz, dzięki czemu usłyszymy bardziej szczegółowy bas, a góra pozostanie bardziej przewiewna. Wydajność naszych membran ze sztucznej skóry jest wspierana przez akustyczną wełnę o wadze 90 kg / m3 osadzoną w sztywnej drewnianej konstrukcji. Wełna akustyczna jest całkowicie nieszkodliwa dla zdrowia. Miękkie, lekkie gąbki o delikatnej teksturze, styropian, pianki akustyczne mają tendencję do pochłaniania wyższych tonów, stąd głębokie tony, które pierwotnie chcieliśmy stłumić; nasilają się jeszcze bardziej. Włóknista struktura wełny akustycznej to sekret doskonałego pochłaniania dźwięku i izolacji akustycznej.

Wygląd membran akustycznych!
acoustic-membrane

Nasze membrany akustyczne z imitacji skóry są dostępne w siedmiu kolorach, a ich wygląd jest dokładnie taki same, jak w przypadku prawdziwej skóry. Membrany w czarnym kolorze są dostępne w magazynie. Czyszczenie jest bardzo łatwe. Wystarczy przetrzeć je wilgotną szmatką.

Spójrzmy na ciekawostki o światowej akustyce dotyczące najsłynniejszych światowych sal koncertowych

Opera w Sydney

Styl architektoniczny opery w Sydney sprawia, że ​​jest naprawdę wyjątkowa. Opinie na temat akustyki sali koncertowej są podzielone. Krytycy obwiniają zbyt głośny dźwięk i gigantyczne wymiary za wynikający z tego hałas. Remont Opery planowany jest na lata 2019-2021, sala może ulec znacznej przemianie. Zmniejszenie rozmiaru sceny, wymiana przestarzałych reflektorów akustycznych i zmiana ścian może również pomóc w stworzeniu doskonalszego dźwięku przestrzennego.

Dziedzictwo Mozarta: Musikverein

Wolfgang Amadeus Mozart zmarł w 1791 roku, ale jego twórczość muzyczna, geniusz i wspaniałe dzieła przetrwały dla potomności. W 1870r. została otwarta w Wiedniu sala koncertowa Musikverein, uważana za najlepszą akustyczną salę na świecie. Sekret doskonałej akustyki Wielkiej Sali (Sterling Hall) tkwi w jej zaprojektowaniu. Podłoga prostokątna, płaska lub lekko nachylona, ​​wysoka scena i orkiestra. Znajduje się tu również wiele powierzchni odbijających dźwięk. Jeśli w naszym domu nie ma możliwości umieszczenia materiałów odbijających dźwięk, wtedy głośniki należy ustawić w odległości co najmniej 1 metra od ściany, aby dźwięk nie był pochłaniany przez materiały pokrywające ścianę (np. regipsy).

acoustic-membrane

Warto wspomnieć o Symphony Hall, która zajmuje drugie miejsce na liście najlepszych sal koncertowych na świecie, a także o brązowym medaliście, czyli Buenos Aires Theatre.

Royal Albert Hall w Londynie

Chociaż większość kompozytorów generalnie nie lubi wielkoformatowej akustyki na miejscu, ale ponieważ publiczność widzi więcej w ten sposób, akceptują ją. Przez 150 lat istnienia Royal Albert Hall odbyło się w niej wiele przedstawień i koncertów na światowym poziomie.

Nasza duma narodowa

Budynek Müpa (Pałac Sztuki) składa się z czteropoziomowej Narodowej Sali Koncertowej, która może pomieścić 1800 osób. Jej akustyka jest na światowym poziomie, a gabaryty imponujące: 25 m szerokości i 52 m długości. Akustyka została zaprojektowana przez światowej sławy amerykańską firmę projektową Artec i jej szefa, Russela Johnsona. Ważną częścią akustyki jest potężny spadochron dźwiękowy nad podium i audytorium, którego ruchome skrzydła można podnosić i opuszczać. Waży 70 ton, a konstrukcja składa się z 5 ruchomych części. Wzdłuż podium i ścian bocznych znajduje się system komór rezonansowych, które regulują czas po wibracji, przesuwając duże drzwi sterowane komputerowo.

Na podstawie nauki

Anatolij Wasiljew, światowej sławy rosyjski reżyser, poprosił profesora akademickiego o zaprojektowanie akustyki swojego teatru w Moskwie. Ten genialny naukowiec zajmował się między innymi eksploracją kosmosu. Badając stan psychiczny, którego doświadcza się w zamkniętej przestrzeni, odkrył, że różnorodne bodźce akustyczne mogą pomóc w złagodzeniu negatywnych skutków powodowanych przez zamkniętą przestrzeń. Powszechnym problemem jest przeludnienie w miejscach publicznych, co powoduje zagmatwany efekt dźwiękowy.

Akustyczne „straszaki”

1. GRZECHOCZĄCE ECHO

W pustym pokoju, między równoległymi ścianami, dźwięk odbija się echem w tę i z powrotem, powoli tracąc energię. Można tego uniknąć, pokrywając przeciwległe ściany na różne sposoby.

2. POGŁOS

Im większe pomieszczenie, tym mniej w nim urządzeń – tym bardziej zakłócający pogłos. W tym przypadku pomocne mogą być membrany pochłaniające basy.

3. FALE STOJĄCE

Tworzą się w rogu i przy ścianach. Stawiając pułapki basowe możemy również wyeliminować ten problem.

4. WŁASNY DŹWIĘK POKOJU

Własny dźwięk w pomieszczeniu zależy od odległości między ścianami a podłogą i sufitem. Właściwie to rezonans. Jeśli wysokość i szerokość pomieszczenia są takie same, głos własny wzrośnie jeszcze bardziej.

TO NAPRAWDĘ AKUSTYCZNE!

Bezsporne jest, że aby uzyskać optymalną akustykę, musimy wziąć pod uwagę kilka czynników. Wymiary i kształt przestrzeni, wyposażenie, pokrycie ścian, temperatura to ważne dane! Powierz także prawdziwemu ekspertowi badanie akustyczne i precyzyjne pomiary Twojego domu, biura czy pracowni!

Wybierz najwyższej jakości głośniki, panele dźwiękochłonne i izolacyjne, dyfuzory akustyczne, kurtyny dźwiękochłonne zamiast tańszych, słabej jakości produktów! Projektując nasze produkty, zwrócono również uwagę na estetykę. Dlatego też nie tylko rozpieszczamy nasze uszy, ale wizualny wygląd produktów jest zadawalający. Nasze membrany akustyczne mogą stać się ozdobą każdego pomieszczenia lub studia. Perfect Acoustic nie tylko zapewnia „doskonały dźwięk” zgodnie ze swoją nazwą, ale również przy produkcji swoich produktów kieruje się celem, aby klienci byli maksymalnie zadowoleni i mogli cieszyć się bezbłędnym dźwiękiem.

IA

Podobne wpisy