Co należy zrobić jeśli pokój jest zbytnio wytłumiony !?

Czas pogłosu ustalany jest dla każdego pomieszczenia i nie jest wskazane jego przekraczanie lub nadmierne tłumienie. Przedział czasu pogłosu możemy obliczając m3 powietrza, np. w teatrze, kinie, studiu lub po prostu w salonie (pełniącym również funkcję sali muzycznej). W akustyce pomieszczenie uważa się za nadmiernie wytłumione, jeśli czas pogłosu zmniejsza się do tego stopnia, że otrzymujemy głuchy pokój.  Być może nadmiernie wytłumione zostały tylko odbicia wyższych częstotliwości, które całkowicie zabiły wysokie tony, a także nasze poczucie przestrzeni.

Jakie są objawy nadmiernie wytłumionego pomieszczenia?

  • Znaczne zawężenie poczucia przestrzeni.
  • Wysokie częstotliwości zanikają zbyt szybko.
  • Wyciszenie środka.
  • Ustanie lekkości ludzkiego głosu.
  • Niskie częstotliwości naprężają się i tracą życie.
  • Muzyka przestaje nas otaczać, brzmi tylko z przodu w jednej płaszczyźnie, a nie w 3D.
  • Wysokie częstotliwości mogą zostać stłumione, ale basy jeszcze mocniej naciskają na uszy, ponieważ nie zostały wytłumiony.

     Ten rodzaj nadmiernego tłumienia jest łatwy do zidentyfikowania.

      Wystarczy spojrzeć na umeblowanie pokoju i być może sprawdzić rodzaj i stan ścian. W większości przypadków błędne informacje prowadzą do zabicia pomieszczenia.

Jakie są te błędne poglądy lub internetowe nieporozumienia?


Pierwsze: niezamierzone błędne wskazówki, informacje otrzymane od niekompetentnych osób, ewentualnie otrzymane na forach. Ponieważ ludzie od dawna przekazują sobie fałszywe rady, to utrwaliły się one w świadomości publicznej jako oczywista prawda.

Zobaczmy kilka fałszywych mitów:

Należy powiesić dywany na ścianie, aby zdjąć bas.
Jest to jedna z najgorszych metod, ponieważ dywan nie „radzi sobie” z niskimi częstotliwościami, ale za to z wyższymi częstotliwościami tak. W ten sposób już nadmiernie stłumiliśmy częstotliwości powyżej 1000 Hz.
Drugim strasznym rozwiązaniem jest zasłona powieszona na całej szerokości lub długości pomieszczenia. Dzięki tej metodzie osiągamy taki sam efekt, jak przy metodzie „wykładziny na ścianę”.

Powinniśmy używać zasłon tam, gdzie są okna. Ale jeśli to możliwe, powinniśmy zastosować je w rozmiarze okna i musimy je umieścić tylko przed oknem, aby nieco wytłumić odbicie szyby. Ale wbrew błędnemu mniemaniu uczestników forów, wystarczy ogromna gruba zasłona i ogromny dywan, a akustyka jest dopełniona,  ponieważ należy używać coraz to bardziej skomplikowanych materiałów.

Jeśli jednak używamy dywanu, to nie należy go używać na całej powierzchni pomieszczenia. Jeśli to możliwe, trzeba umieścić go tylko na powierzchni między pozycją siedzącą a głośnikami. W ten sposób zostawiamy trochę dźwięku przestrzennego w pomieszczeniu.

Innym dużym problemem jest tapeta. W szczególności gruba tapeta piankowa, z wiórów wełnianych i tapeta do rozprowadzania na ścianie. Materiały te znacznie tłumią częstotliwości powyżej 2000 Hz. Ponieważ umieszczamy je na ogromnej powierzchni – w całym pomieszczeniu – tłumimy te dźwięki.

Czasami właściciel przesadza i umieszcza za dużo paneli w pomieszczeniu i nie ma pojęcia, co i gdzie należy umieścić.

Zobaczmy jeden przykład:


Niedawno poproszono mnie telefonicznie, abym przyszedł i obejrzał pokój o szerokości 4×4 m zaprojektowany jako pokój hi-fi, który został poddany obróbce akustycznej, ale z jakiegoś powodu nie brzmiał tak, jak klient oczekiwał.
Uzgodniliśmy, że mogę pracować tylko z materiałami przez niego używanymi, co nie było łatwym zadaniem.
Po pierwszym pomiarze otrzymałem następujący wynik:
Pomiar ten wskazuje czas pogłosu RT60. Pomieszczenie tej wielkości powinno mieć w przybliżeniu od 0,3 do 0,4.

room is over dampened

Do tego pomieszczenia zostało wstawione prawie wszędzie 25 paneli akustycznych, z wyjątkiem tych miejsc, gdzie faktycznie powinny się znajdować.  Jak widać, pomieszczenie jest już nadmiernie wytłumione powyżej 120 Hz. Ale to nie jest w równowadze z niskimi częstotliwościami. Teoretycznie prawidłowa częstotliwość nie może przekraczać wysokich częstotliwości o 125%, ponieważ równowaga dźwięku zostanie zachwiana.

Zobaczmy, co możemy osiągnąć, stosując w odpowiednim miejscu 15 paneli akustycznych. Pozostałe panele zostały wyjęte z pokoju.

Jak widać, czas pogłosu w pomieszczeniu można było ładnie wyregulować i wynosi on stale od 0,3 do 0,4.
Oczywiście głuchy dźwięk ustał, otworzyła się przestrzeń, a niskie częstotliwości nie tłumią już wysokich częstotliwości.
Mógłbym wymienić wiele podobnych przykładów, ale byłoby to zbyt nudne. 🙂

Celowe wprowadzenie w błąd:


Niestety tego typu błędne stwierdzenia powodują większe szkody dla klienta niż którykolwiek z powyższych czynników, ponieważ nie tylko niszczy akustykę, ale także opróżnia nasz portfel.

Są to na przykład:

  • pianka
  • styropian
  • xps
  • tapeta i podobny materiał o grubości kilku milimetrów
    i można by jeszcze długo wymieniać. 

Produkty te jako materiały nie nadają się do tłumienia dźwięku w całym zakresie częstotliwości, ani do jego rozpraszania. Niszczą tym samym równowagę akustyczną pomieszczenia. Nadają się do tłumienia dźwięków średnio powyżej 600 Hz i 1000 Hz. Trzeba przyznać, że do tego bardzo się nadają! Jedynym problemem jest to, że niezależnie od tego czy mówimy o dźwiękach muzycznych, albo ludzkim głosie może on zejść znacznie poniżej tego zakresu. W konsekwencji nierówności dźwięku zostaną utracone i będzie tendencja do niskich częstotliwości. Ponieważ jednak chcemy tłumić głównie niskie częstotliwości, to osiągniemy dokładnie odwrotny efekt.

Oczywiście po pierwszym odsłuchu klient jest zadowolony, bo jeśli klaszcze, to nie odbija się dźwięk w pokoju. Jedynym problemem jest to, że klaśnięcie brzmi w okolicach 1000 Hz.

W celu wytłumienia niskich częstotliwości razem z wysokimi częstotliwościami powinniśmy użyć gęstego, włóknistego materiału o dużym ciężarze właściwym. Musimy użyć materiału pochłaniającego co najmniej 90 kg / m3, aby pochłonąć mniej wysokich częstotliwości niż średnich.

Dlaczego mielibyśmy to robić, skoro też trzeba tłumić wysokie częstotliwości?


Tak naprawdę nie musimy przejmować się wysokimi częstotliwościami, ponieważ jeśli zaczniemy zajmować się niskimi częstotliwościami, to będzie to również dotyczyło wysokich częstotliwości. Prawie wszystko tłumi wysokie częstotliwości i jest to o wiele łatwiejsze niż tłumienie niskich częstotliwości. Dzieje się tak z powodu bardzo krótkich fal dźwiękowych. Jeśli w zwykłym salonie dokonamy pomiaru, to będziemy mogli zobaczyć, że same meble i przedmioty w pokoju tłumią dźwięki:

Tutaj widzimy przeciętny salon o powierzchni 40m2.
Jeśli przyjrzymy się uważnie, to czas znacznie odbiega od średniego czasu pogłosu wynoszącego 0,4-0,5 s. Natomiast meble i znajdujące się w nich miękkie przedmioty już mocno wytłumiły w wyższych częstotliwościach, tworząc w ten sposób niezrównoważone dźwięki.

Znowu ładny przykład pokoju z gąbkami:


Na kolejnym diagramie pokażę Wam pogłos studia wypełnionego gąbkami, podczas gdy właściciel twierdzi, że studio zostało już poddane obróbce, ale materiał dźwiękowy nagrany w jego pokoju wciąż brzmi inaczej niż w studiu jego przyjaciela. Dodam, że mówimy o piwnicy otoczonej betonowymi ścianami.

Spójrz na wyniki, jakie otrzymaliśmy po zabiegu. Oczywiście gąbki zostały zdjęte ze ściany

What to do if our room is over dampened?

To był pokój o wymiarach 3mx4,5m.
Niestety, ze względu na betonowe ściany musieliśmy zastosować dużo membran drewnianych i skórzanych, ale wynik mówi sam za siebie.

Co zrobić, jeśli nasz pokój jest nadmiernie wytłumiony?

Zdejmijmy ze ścian miękkie przedmioty.
Jeśli można wynieść część dywanów, zróbmy to! Zostawmy tylko tyle, ile potrzebne jest między głośnikiem a nami.
Należy wyrzucić pianki i styropian, jeśli są.
Jeśli jest zbyt dużo elementów akustycznych, warto część z nich wyjąć i pozostawić tylko w głównych miejscach,  jak np. w rogach oraz pierwotnych i wtórnych punktach odbicia.

 

Jeśli na przykład ściany są wykonane z płyt  regipsowych lub drewna i pomieszczenie jest zbyt wytłumione, ale nadal słychać echo!

Użyj dyfuzorów! Dyfuzory rozpraszają i częściowo pochłaniają dźwięki. Zależy to również od zastosowania materiału..

Jeśli w pomieszczeniu jest dużo miękkich przedmiotów, należy zastosować dyfuzory wykonane z płyty stolarskiej. Te dyfuzory znacznie podnoszą i rozpraszają wysokie częstotliwości, ale także odprowadzają basy dzięki drewnu.

Jeśli nadal potrzebujesz paneli akustycznych, a nie tylko dyfuzorów, warto zastosować skórzane panele akustyczne z membraną, ponieważ prawie nie wpływają one na dźwięk powyżej 600 Hz, ale osłabiają odbicia. Ich zdolność pochłaniania basów jest jednak znacznie wyższa niż w przypadku klasycznych pochłaniających paneli akustycznych.

Jeśli uważasz, że masz problemy tylko poniżej 150 Hz, zaleca się użycie tylko podwójnej membrany drewnianej.

Najważniejsze jest stworzenie liniowego środowiska dźwiękowego.

Dziękuję, że wpadłaś.

IA

Podobne wpisy