Po pierwsze, co jest nadmiernym nawilżeniem !?

Czas pogłosu ustalany jest dla każdego pomieszczenia i nie jest wskazane jego przekraczanie lub nadmierne tłumienie. Możemy określić ten przedział czasu pogłosu obliczając m3 powietrza, np. W teatrze, kinie, studio lub po prostu w salonie (pełniącym również funkcję sali muzycznej). W akustyce pomieszczenie uważa się za nadmiernie wytłumione, jeśli zadany czas pogłosu zmniejszy się do tego stopnia, że otrzymamy komorę quasi-bezechową. Moglibyśmy nadmiernie wytłumić tylko odbicie wyższych częstotliwości, które całkowicie zabiły wysokie tony, a także nasze poczucie przestrzeni.

Jakie są objawy nadmiernie zawilgoconego pomieszczenia?

  • Znaczne zawężenie poczucia przestrzeni.
  • Wysokie częstotliwości zanikają zbyt szybko.
  • Wyciszenie środka.
  • Ustanie lekkości ludzkiego głosu.
  • Niskie częstotliwości chichoczą i tracą życie.
  • Muzyka cię nie otacza, brzmi tylko z przodu w jednej płaszczyźnie, a nie w 3D.
  • Wysokie częstotliwości mogą stłumić, ale bas jeszcze mocniej popycha twoje ucho, ponieważ nie został wytłumiony.
  • Ten rodzaj nadmiernego tłumienia jest łatwy do zidentyfikowania.
  • Wystarczy spojrzeć na umeblowanie pokoju i być może sprawdzić rodzaj i stan ścian. W większości przypadków liczne dezinformacje prowadzą do zabicia pomieszczenia.

Jakie są te nieporozumienia lub błędne wskazówki dotyczące Internetu?


Jeden z nich: niezamierzone błędne wskazówki, informacje otrzymane od niekompetentnych osób lub forów. Odkąd ludzie powtarzają sobie nawzajem fałszywe rady, ustna tradycja utrwaliła się w świadomości publicznej jako oczywista prawda.

Rozważ kilka przykładów nieporozumień:

Powinniśmy położyć dywany na ścianie, aby zdjąć bas.
Jest to jedna z najgorszych metod, ponieważ dywan nie „radzi sobie” z częstotliwościami prawnymi, ale im bardziej radzi sobie z wyższymi częstotliwościami. W ten sposób już nadmiernie stłumiliśmy częstotliwości powyżej 1000 Hz.
Drugim strasznym rozwiązaniem jest zasłona na całej szerokości lub długości pomieszczenia. Dzięki tej metodzie osiągamy taki sam efekt, jak przy metodzie „wykładziny na ścianę”.

Powinniśmy używać zasłon tam, gdzie są okna. Ale jeśli to możliwe, powinniśmy zastosować je w rozmiarze okna i musimy je umieścić tylko przed oknem, aby nieco wytłumić odbicie szyby. Ale wbrew błędnemu mniemaniu plakatów – mianowicie wystarczy ogromna gruba zasłona i ogromny dywan, a akustyka jest dopełniona – należy używać coraz to bardziej skomplikowanych materiałów.

Jeśli nadal używasz dywanu, nie używaj go na całej powierzchni pomieszczenia. Jeśli to możliwe, umieść go tylko na powierzchni między pozycją siedzącą a głośnikami. W ten sposób zostawiamy trochę dźwięku przestrzennego w pomieszczeniu.

Innym dużym problemem jest tapeta. W szczególności gruba tapeta piankowa, wiór wełniany i tapeta do rozprowadzania. Materiały te znacznie tłumią częstotliwości powyżej 2000 Hz. Ponieważ używamy ich na ogromnej powierzchni – w całym pomieszczeniu – tłumimy te dźwięki.

Czasami właściciel przesadza i umieszcza za dużo paneli w pomieszczeniu i nie ma pojęcia, co i gdzie umieścić.

Rozważ jeden przykład:


Niedawno poproszono mnie telefonicznie, abym przyszedł i obejrzał pokój o szerokości 4×4 m zaprojektowany jako pokój hi-fi, który został poddany obróbce akustycznej, ale z jakiegoś powodu nie brzmiał tak, jak chcieli.
Uzgodniliśmy, że mogę pracować tylko z materiałami przez niego używanymi, co nie było łatwym zadaniem.
Po pierwszym pomiarze otrzymałem następujący wynik:
Pokazuje czas pogłosu RT60. Pomieszczenie tej wielkości powinno mieć w przybliżeniu od 0,3 do 0,4.

room is over dampened

W tym pomieszczeniu 25 paneli akustycznych zostało rozłożonych wszędzie, z wyjątkiem tego, gdzie powinny były zostać umieszczone. Jak widać, pomieszczenie jest już nadmiernie wytłumione powyżej 120 Hz. Ale to nie jest w równowadze z niskimi częstotliwościami. Teoretycznie prawidłowa częstotliwość nie może przekraczać wysokich częstotliwości o 125%, ponieważ równowaga dźwięku zostanie zerwana.

Zobaczmy, co możemy osiągnąć stosując 15 paneli akustycznych w odpowiednim miejscu. Pozostałe panele zostały wyjęte z pokoju.

room acoustic treatment

Jak widać, czas pogłosu w pomieszczeniu można było ładnie regulować, który wynosi stale od 0,3 do 0,4.
Oczywiście głuchy dźwięk ustał, przestrzeń się otworzyła, a niskie częstotliwości nie tłumią już wysokich częstotliwości.
Mógłbym wymienić wiele podobnych przykładów, ale byłoby to zbyt nudne. 🙂

Celowe wprowadzenie w błąd:


Niestety tego typu błędne ukierunkowanie powoduje większe szkody dla klienta niż którykolwiek z powyższych czynników, ponieważ nie tylko niszczy akustykę, ale także opróżnia nasz portfel.

Są to na przykład:

  • pianka
  • styropian
  • xps
  • tapeta i podobny materiał o grubości kilku milimetrów
    a lista jest długa.

Produkty te jako materiały nie nadają się do tłumienia dźwięku w całym zakresie częstotliwości ani do jego rozpraszania. Niszcząc tym samym równowagę akustyczną pomieszczenia. Nadają się do tłumienia dźwięków średnio powyżej 600 Hz i 1000 Hz.

Są jednak bardzo odpowiednie do tego celu. Jedynym problemem jest to, że albo dźwięki muzyczne, albo ludzki głos mogą zejść znacznie poniżej tego zakresu. W konsekwencji nierówności dźwięku zostaną utracone i będą miały tendencję do niskich częstotliwości. Ponieważ jednak chce tłumić głównie niskie częstotliwości, w przypadku tych produktów osiąga dokładnie odwrotny efekt.

Oczywiście klient jest zadowolony po pierwszym przesłuchaniu, bo jeśli poklepie pokój, nie będzie tak głośno. Jedynym problemem jest to, że klaśnięcie brzmi w okolicach 1000 Hz.

W celu wytłumienia niskich częstotliwości razem z wysokimi częstotliwościami powinniśmy użyć gęstego, włóknistego materiału o dużym ciężarze właściwym. Musimy użyć materiału pochłaniającego co najmniej 90 kg / m3, aby pochłonąć mniej wysokich częstotliwości niż średnich.

Dlaczego mielibyśmy to robić, skoro też trzeba tłumić wysokie częstotliwości?


Tak naprawdę nie musimy przejmować się wysokimi częstotliwościami, ponieważ jeśli zaczniemy traktować niskie częstotliwości, będą to również dotyczyły wysokich częstotliwości. Prawie wszystko tłumi wysokie częstotliwości i jest o wiele łatwiejsze niż tłumienie niskich częstotliwości. Dzieje się tak z powodu bardzo krótkich fal dźwiękowych. Jeśli mierzymy przeciętny salon, możemy zobaczyć, jak same meble i przedmioty w pokoju je tłumią:

Acoustic measurements

Tutaj widzimy przeciętny salon o powierzchni 40m2.
Jeśli przyjrzeć się uważnie, znacznie odbiega od średniego czasu pogłosu wynoszącego 0,4-0,5s. Jednak meble i znajdujące się w nich miękkie przedmioty już mocno wytłumiły w wyższych częstotliwościach, tworząc w ten sposób niezrównoważone dźwięki.

Znowu ładny przykład pokoju z piankami:


Na kolejnym diagramie pokażę Wam pogłos studia wypełnionego piankami, podczas gdy właściciel twierdzi, że studio zostało już poddane obróbce, ale materiał dźwiękowy nagrany w jego pokoju wciąż brzmi inaczej niż w studiu jego przyjaciela. Dodam, że mówimy o piwnicy otoczonej betonowymi ścianami.

Again, a nice example of a room with foams:

Spójrz na wyniki, jakie otrzymaliśmy po zabiegu. Oczywiście pianki zostały zdjęte ze ściany

What to do if our room is over dampened?

To był pokój o wymiarach 3mx4,5m.
Niestety, ze względu na betonowe ściany musieliśmy zastosować dużo membran drewnianych i skórzanych, ale wynik mówi sam za siebie.

Co zrobić, jeśli nasz pokój jest nadmiernie zawilgocony?

Zdejmij miękkie rzeczy ze ściany.
Jeśli można wyjąć część dywanów, zróbmy to! Między sobą a głośnikiem pozostawić tylko to, co niezbędne.
Wyrzuć pianki i styropian, jeśli są.
Jeśli jest zbyt dużo elementów akustycznych, warto część z nich wyjąć i pozostawić tylko główne miejsca, takie jak rogi oraz pierwotne i wtórne punkty odbicia.

 

Jeśli na przykład ściany są wykonane z płyt gipsowo-kartonowych lub drewna, pomieszczenie jest prawie nadmiernie wilgotne, ale nadal słychać echo!

Użyj dyfuzorów! Dyfuzory rozpraszają i częściowo pochłaniają dźwięki. Zależy to również od zastosowania materiału.

Jeśli w pomieszczeniu jest dużo miękkich przedmiotów, należy zastosować dyfuzory wykonane z płyty stolarskiej. Te dyfuzory znacznie podnoszą i rozpraszają wysokie częstotliwości, ale także odprowadzają basy dzięki drewnu.

Jeśli nadal potrzebujesz paneli akustycznych, a nie tylko dyfuzorów, warto zastosować skórzane panele akustyczne z membraną, ponieważ prawie nie wpływają one na dźwięk powyżej 600 Hz, ale osłabiają odbicia. Ich zdolność pochłaniania basów jest jednak znacznie wyższa niż w przypadku klasycznych pochłaniających paneli akustycznych.

Jeśli uważasz, że masz problemy tylko poniżej 150 Hz, zaleca się użycie tylko podwójnej membrany drewnianej.

Najważniejsze jest stworzenie liniowego środowiska dźwiękowego.

Dziękuję, że wpadłaś.

Kategorie: Blog