Przetestowaliśmy aktywny dwudrożny głośnik studyjny PreSonus Eris E5

W 1995 roku Jim Odom i Brian Smith założyli firmę PreSonus, której głównym celem było zapewnienie profesjonalnej jakości dźwięku w przystępnej cenie.

Cechy głośnika do monitora bliskiego pola Presonus Eris E5:Krok-monitorowania-Presonus-Eris-E5-Studio

Częstotliwość przenoszenia wynosi 53 Hz – 22 kHz, co w porównaniu do innych monitorów studyjnych tego rozmiaru i ceny jest imponujące, pozwalając usłyszeć każdy szczegół, którego można oczekiwać od dobrych monitorów studyjnych. Częstotliwość przecięcia wynosi 3 kHz, z mocnym głośnikiem niskotonowym Kevlar o mocy 45 W, niskotonowym głośnikiem wysokotonowym o mocy 35 W i podwójnym wzmacniaczem klasy AB o mocy 70 W.

Przednia membrana akustyczna zapewnia optymalną częstotliwość basów. Środkowy i górny zakres można regulować za pomocą filtru pasmoprzepustowego i przestrzeni akustycznej. Ograniczenia prądu wylotowego, interferencje radiowe, przegrzewanie, ochrona przed transjentami i infradźwiękowa przedłużają żywotność urządzenia. Dzięki zoptymalizowanej wewnętrznej sztywności zapewniona jest czysta i wolna od rezonansów jakość dźwięku. Na tylnej stronie znajdują się symetryczne wejścia XLR/6,3 mm i asymetryczne wejścia RCA. Ciągła maksymalna głośność wynosi 102 dB. W małym i średnim studiu nie trzeba zbyt głośnych głośników. Rozmiary kolumn dźwiękowych z laminowanej płyty pilśniowej o średniej gęstości wynoszą 17,8 x 19,5 x 26 cm, a masa wynosi 4,63 kg.

Jakość dźwiękueris e5 głośniki

Oczywiście najważniejsza jest jakość dźwięku. Eris E5 oferuje stabilną i doskonałą jakość dźwięku. Brzmienie jest neutralne i płaskie, co jest kluczowe dla dobrych monitorów studyjnych. Środki są wystarczająco subtelne, a szczyty były nieco zbyt ostre i wymagały dostosowania. Miejsce, gdzie PreSonus napotyka na trudności, to bas. W końcu są to monitory studyjne, więc nie spodziewaliśmy się głębokich basów, ale dolna częstotliwość mogła być trochę bardziej wyważona. Ponownie potrzebna była pewna kalibracja, aby osiągnąć satysfakcję. Należy zwrócić uwagę, że są to monitory studyjne, a nie głośniki stereo do użytku domowego. Jeśli szukasz głębokich basów, to nie są dla Ciebie odpowiednie głośniki.

Jednakże te monitory bliskiego pola doskonale nadają się do użycia w studio. Są wystarczająco głośne, gdy jesteśmy blisko nich, a szczegóły, które zazwyczaj nie są słyszalne na głośnikach stereo w domu, były wyraźnie słyszalne podczas testu Eris E5. Chociaż nie są tak wyrafinowane jak droższe modele, na pewno potrafią bardziej zaawansowanie miksować i odtwarzać muzykę niż typowe głośniki.

Jakość projektu

Wiele monitorów studyjnych jest produkowanych w ciężkich skrzyniach z litego drewna. PreSonus Eris E5 jest znacznie lżejszy w porównaniu do innych głośników, co mogłoby sugerować, że są tańsze i niższej jakości. Na szczęście nie jest to prawdą. W trakcie produkcji użyto solidnych i wysokiej jakości materiałów.

Cewki niskotonowe Kevlar charakteryzują się odpornością na wysoką temperaturę i są często stosowane w głośnikach z uwagi na swoje właściwości. Ten solidny materiał znacznie przyczynia się do wydłużenia żywotności głośnika. Starano się również minimalizować interferencje zewnętrzne. Chociaż udało się to dość skutecznie, nadal nie jest to idealne, zwłaszcza przy niskiej głośności, gdzie słyszalne jest pewne syczenie. Warto usunąć inne urządzenia elektroniczne, takie jak telefony, z głośników. Pomoże to w minimalizacji interferencji.

Ustawienia

PreSonus Eris E5 pozwala na regulację częstotliwości średnich i wysokich za pomocą przycisków na tylnej stronie głośnika. Aby uzyskać najlepszy dźwięk, można dostosować poszczególne częstotliwości. Wiele tańszych monitorów studyjnych nie posiada tej funkcji. Oczywiście ważne jest odpowiednie akustyka w studiu. Dlatego warto zadbać o akustyczną obróbkę ścian. Warto skorzystać z pomocy specjalisty ds. akustyki i przeprowadzić pomiar akustyczny, aby dokładnie określić, gdzie i jakie panele akustyczne najlepiej umieścić. Panele akustyczne o szerokim pasmie są potrzebne w pomieszczeniach, gdzie czas pogłosu jest wyższy niż wartość referencyjna, ale w studiach jeszcze bardziej istotne jest tłumienie echa. Dzięki panelowi dźwiękowemu Gigant z membraną można zoptymalizować basy. Jeśli studio ma duże powierzchnie szklane, warto również zaopatrzyć się w zasłony dźwiękochłonne, ponieważ gładka, twarda powierzchnia szkła odbija dźwięki.

Jest możliwość ustawienia akustycznego środowiska głośnika na trzy różne sposoby, w zależności od jego położenia. Wygląd zewnętrzny jest subtelny i stonowany, być może nieco nudny.

Wejścia
Dostępne są trzy opcje podłączenia: niezrównoważony wejście RCA, zrównoważony 1/4-calowy TRS i zrównoważony XLR. Korzystanie z różnych opcji podłączenia jest szczególnie dobre, jeśli już posiadasz wysokiej jakości kable. Do głośnika jest dołączony kabel RCA, ale warto również zaopatrzyć się w kabel TRS lub XLR.

PreSonus Eris E5 jest naprawdę przystępną cenowo, zwłaszcza biorąc pod uwagę oferowane przez niego funkcje. Niewiele monitorów studyjnych jest w stanie zaoferować tę cenę, a jednocześnie zapewnić solidną wydajność.

Eris E5 oferuje doskonałą kontrolę nad odpowiedzią częstotliwościową i akustyczną adaptacją. Oprócz standardowej regulacji głośności znajdują się także przyciski regulacji środków i wysokich tonów na urządzeniu. Te przyciski pozwalają na zwiększenie lub zmniejszenie wzmacniania poszczególnych zakresów częstotliwości o 6 dB.

Kontrola przestrzeni akustycznej pozwala na idealne dopasowanie Eris E5 do dowolnego pomieszczenia lub środowiska. Na podstawie położenia monitora kompensuje on odpowiednie częstotliwości. Na przykład często zdarza się, że jeśli głośnik jest blisko ściany, basy stają się bardziej zaznaczone i psują dźwięk. Dzięki tym zmianom można to poprawić.

DLA KOGO JEST PRESONUS ERIS E5?

Biorąc pod uwagę nieco słabe basy, uważamy, że nie są to idealne głośniki dla producentów lub miłośników muzyki hip-hopowej i podobnych gatunków muzycznych, którzy polegają na basach. Jednak głośniki te nadają się dla szerokiego grona muzyków, ze szczególnym uwzględnieniem wszechstronności panelu sterowania na tylnej ściance.

Dla początkujących inżynierów dźwięku, muzyków hobbystów i profesjonalistów Eris E5 może być doskonałym wyborem, który działa dobrze w wielu różnych środowiskach. Są one przystępne cenowo, łatwe do przenoszenia i doskonale sprawdzają się w zależności od otoczenia. Brzmienie jest neutralne, a po odpowiednich regulacjach środków i wysokich tonów jest odpowiednie. Jednak brak wyraźnych basów jest jedną z wad modelu Presonus.

BG 2023.09.21.

Podobne wpisy