Test głośników studyjnych IK Multimedia ILoud MTM
iLoud MTM to idealny wybór dla tych, którzy szukają kompaktowego głośnika studyjnego do profesjonalnego miksowania lub dla tych, którzy mają ograniczoną przestrzeń do zamontowania głośnika. Dzięki bogatemu w detale dźwiękowi idealnie nadaje się również do domowego studia.
Funkcje IK Multimedia ILoud MTM
- Typ: 2-drożne/3 głośniki z dwoma wzmacniaczami, cyfrowo sterowany monitor studyjny
- Przetworniki LF: 2 x 3,5″ polipropylenowe przetworniki średniotonowe wykonane na zamówienie
- Przetwornik HF: 1″ jedwabna kopułka wysokotonowa z tylną komorą o niskim poziomie zniekształceń
- Konstrukcja akustyczna: bas refleks dostrojony przez DSP
- Liczba wzmacniaczy na głośnik: 2
- Typ wzmacniacza: wysokowydajna klasa D
- Moc całkowita: 100 W RMS
- Moc LF: 70 W RMS
- Moc HF: 30 W RMS
- Typ zwrotnicy: liniowa sekwencja zmiennofazowa
- Częstotliwość zwrotnicy: 3,1 kHz
- Częstotliwość zwrotnicy: 50 Hz do 24 kHz +/- 2 dB (40 Hz -6 dB w przypadku niedopasowania, -3 dB w przypadku dopasowania)
- Odpowiedź fazowa: system pozostaje spójny w zakresie +/- 15° między 200 Hz a 20 kHz
- Czułość przy +4 dBu: sygnał 0 dBu generuje 100 dB SPL przy 1 m
- Czułość przy -10 dBV: sygnał -11 dBu generuje 100 dB SPL przy 1 m
- Maksymalny SPL @ 1 m, odtwarzanie jednego głośnika na osi: 103 dB z fali sinusoidalnej 200 Hz, 95 dB przy fali sinusoidalnej 100 Hz, szum różowy 93 dB
- Regulacja położenia: ręczne przełączniki LF Extension, LF trim, HF trim, Desk position
- Rozszerzenie LF: przełącznik Ustawia pasmo przenoszenia na -3 dB przy 40, 50 lub 60 Hz
- Przełącznik LF: Niska półka, +2dB lub -3dB od 100 Hz w dół
- Przełącznik HF: wysoka półka, +2 dB lub -2 dB od 8 kHz w górę
- Przełącznik pulpitu: -4dB przy 160 Hz i +1dB przy 1,8 kHz
-
Panele szerokopasmowe akustyczne – różne rozmiary203 zł – 808 zł bez podatku
-
Kolumnowy dyfuzor akustyczny-rezonator 120x60x10cm849 zł – 1 369 zł bez podatku
Kalibracja: w pełni automatyczna i wbudowana kalibracja cyfrowa, mikrofon w zestawie
Mikrofon pomiarowy: wielokierunkowy, precyzyjny mikrofon pomiarowy oparty na technologii Mems
Pełna kontrola DSP
Złącza: 1x połączone wejście zbalansowane XLR-1/4″ TRS; wejście mikrofonowe 1/8″ TS ARC, 1 USB typu B (tylko do użytku serwisowego), gniazdo AC POWER
Wymagania dotyczące zasilania: 90-240 V AC, zakres automatyczny, 50 lub 60 Hz, maksymalny pobór mocy 120 W
iLoud MTM to kompaktowy aktywny monitor studyjny. Mierzy 264x160x130 mm i waży zaledwie 2,5 kg. iLoud MTM posiada system linearyzacji, który zapewnia poprawę wydajności w czasie rzeczywistym w celu uzyskania doskonałego dźwięku. Specjalna konstrukcja zapewnia optymalną, równomierną dyspersję dźwięku, co jest warunkiem dobrej akustyki. Kompaktowy rozmiar sprawia, że głośnik zmieści się praktycznie wszędzie. Gumowa podstawa umożliwia umieszczenie głośnika w pozycji poziomej. Głośnik iLoud MTM można przechylić do 20 stopni po umieszczeniu go na stole.
Do wyboru są trzy ustawienia kalibracji. Opatentowany przez IK system kalibracji ARC kompensuje akustykę pomieszczenia za pomocą mikrofonu pomiarowego.
Przy całkowitej mocy 100 W, maksymalny poziom ciśnienia akustycznego wynosi 103 dB. Dzięki wbudowanemu procesorowi DSP głośnik brzmi naturalnie i realistycznie. Wytwarza solidne basy.
Głośniki wyglądają jak trójdrożne monitory, ale w rzeczywistości mają konfigurację dwudrożną / trójgłośnikową, więc zawierają dwa głośniki średniotonowe i jeden wysokotonowy. Taka konstrukcja zapewnia dźwięk, który minimalizuje zmęczenie uszu. Inne firmy – takie jak Genelec i Pioneer – stosują konstrukcje współosiowe, w których głośnik wysokotonowy znajduje się pośrodku głośnika niskotonowego. W tym przypadku przetworniki średnio-niskotonowe znajdują się po obu stronach głośnika wysokotonowego, aby zapewnić podobny wygląd i efekt.
Głośniki niskotonowe nazywane są średniotonowymi, więc można by pomyśleć, że basy nie są wystarczająco intensywne. W rzeczywistości jednak zostały one zaprojektowane z rozszerzeniem basów do 40 Hz i wykorzystują system Physical Response Linearization (PRL) firmy IK, aby “uzyskać zrównoważoną i wyraźną odpowiedź basów”.
Automatyczna kalibracja
IKM chwali się, że głośniki mają całkowicie płaską, neutralną charakterystykę, ale w rzeczywistości pasmo przenoszenia można skalibrować tak, aby pasowało do pomieszczenia, co oznacza, że zapewniają dokładny, płaski dźwięk niezależnie od pomieszczenia.
-
Panel dekoracyjny (dyfuzor) 60x60x6cm678 zł – 881 zł bez podatku
-
Dyfuzor qrd 120x60x10cm740 zł – 1 166 zł bez podatku
Regulacje te są bardzo łatwe do wykonania na monitorach studyjnych MTM. Wystarczy podłączyć dostarczony mikrofon referencyjny ARC z tyłu głośników i umieścić go w żądanej pozycji odsłuchowej. Naciśnij i przytrzymaj przycisk, a każdy głośnik natychmiast się skalibruje, próbując zapewnić odpowiedź, która kompensuje akustykę pomieszczenia. Proces ten trwa mniej niż 30 sekund. Oczywiście, aby uzyskać idealną akustykę, konieczne jest zarządzanie akustyką ścian w pomieszczeniu, zwłaszcza w studiu. Potrzebne są specjalne panele dźwiękochłonne i dyfuzory, zaprojektowane specjalnie do celów akustycznych. Tylko przy odpowiedniej akustyce studia można wyprodukować materiały dźwiękowe, które brzmią idealnie w każdym pomieszczeniu.
Dźwięk
Głośniki testowaliśmy w bardzo małym domowym studiu. Na szczęście akustyka studia była idealna, ze skórzanymi membranowymi panelami akustycznymi i dyfuzorami QRD na ścianach. Kompaktowe monitory IK Multimedia brzmiały stonowanie w porównaniu z szerokością i głębią większych, trójdrożnych monitorów Dynaudio Core 59, choć nie brakowało im mocnego basu. Słyszeliśmy rozszerzone tony, jedwabiście gładkie, zwarte średnie i kontrolowane basy. Porównując je do znacznie tańszych JBL, MTM są znacznie bardziej zdefiniowane w zakresie średnich tonów.
-
Dyfuzor skyline 60x60x14cm582 zł bez podatku
-
Pochłaniacz basowy z podwójną skórzaną membraną455 zł – 959 zł bez podatku
Podsumowanie
Ta niewielka para monitorów studyjnych wcale nie ustępuje dźwiękiem większym modelom. Ich rozmiar sprawia, że z łatwością zmieszczą się nawet w najmniejszych studiach. Dźwięk jest absolutnie odpowiedni do pracy w studiu, wystarczająco neutralny. Scena dźwiękowa jest nieco mniej szeroka niż w większych monitorach, ale nie jest to duży problem. Bas był kontrolowany. System kalibracji może być wykorzystany do dalszej optymalizacji dźwięku. Podsumowując, jest to świetny mały głośnik, który z całego serca polecamy każdemu.
BG 2023.09.20.